Eugenia Nicolae și Liviu „Riminescu” Tănăsoiu sunt doi artiști din industria muzicală românească ce au folosit inteligență artificială în munca lor.
Am vrut să vedem care este perspectiva acestora în contextul în care lumea muzicală internațională se revoltă împotriva folosirii AI.
În urmă cu o săptămână un grup de peste 200 de muzicieni internaționali renumiți au semnat o scrisoare deschisă prin care este solicitată protecţie împotriva utilizării inteligenţei artificiale în industria muzicală, cu precădere împotriva programelor AI care imită vocile artiştilor umani.
Scrisoarea a fost publicată de grupul de advocacy Artist Rights Alliance și, în linii mari cere marilor companiilor de tehnologie să-și ia în mod public angajamentul de a nu dezvolta instrumente AI care subminează sau înlocuiesc artiştii umani.
„Este un asalt asupra creativităţii umane care trebuie oprit”, se arăta printre altele în textul scrisorii semnate de artiști precum Billie Eilish, J Balvin, Nicki Minaj, Stevie Wonder, Jon Bon Jovi etc.
În acest context, am vrut să aflăm și perspectiva unor oameni din industria muzicală românească ce au folosit inteligența artificială.
Am vorbit cu Eugenia Nicolae (artistă interpretă) și Liviu „Riminescu” Tănăsoiu (regizor care au lansat de curând un videoclip muzical, „La la la”, realizat cu ajutorul AI.
Eugenia Nicolae a ajuns cunoscută publicului român datorită felului creativ prin care îmbină folclorul cu muzica pop, ea este cea care-și și compune propriile piese, a colaborat cu o mulțime de artiști proeminenți din industria muzicală de la noi, precum Randi, Puya, Cazanoi Brothers sau Elena Gheorghe.
De asemenea, a compus piese și pentru alți artiști români, precum Theo Rose și Spike.
„Știm că există controverse legate de utilizarea inteligenței artificiale, dar eu susțin integrarea AI-ului în viețile noastre: dacă utilizarea lui ne face viața mai ușoară și mai bună, de ce nu?”, răspunde Eugenia Nicolae când o întreb de ce a ales, ca artist, să accepte folosirea inteligenței artificiale pentru realizarea videoclipului său.
„AI este un tool extrem de folositor.
Nu mă sperie, pentru că emoția umană este unică, irepetabilă, iar muzica este doar emoție.
În schimb, pe partea de vizual, AI poate să ne ușureze extrem de mult procesul de creație, edit, producție”, adaugă Eugenia.
Despre ce s-a schimbat pe platoul de filmare datorită sau din cauza folosirii inteligenței artificiale, artista spune că filmările au decurs într-un mod obișnuit.
„Mi-am imaginat cadrul, anume că are și o notă futuristă, chiar dacă în jurul meu era doar o carieră de piatră.
A fost interesant exercițiul.
Eu doar am primit indicații despre cum va arăta clipul în final”, spune ea.
Despre avantajul folosirii programelor de AI în producția de conținut artistic, Eugenia indică eficientizarea costurilor.
„Cred că este cel mai mare avantaj.
Fără ajutorul AI, ar fi costat foarte mult, atât financiar, cât și ca timp, pentru a construi noi de la zero compozițiile create de inteligența artificială.
Iar acesta este un mare avantaj, mai ales pentru artiștii independenți, care nu au sprijinul unui label în realizarea videoclipurilor și lansarea lor pe piață.
” În ceea ce privește artiștii care sunt reticenți sau se opun total folosirii inteligenței artificiale în cadrul industriei muzicale, Eugenia aduce în discuție faptul că orice salt tehnologic important a creat controverse la vremea lui.
„E firesc să avem reticențe, dar sfatul meu este să le depășim și să integrăm inteligența artificială în munca noastră, chiar și creativă, pentru că mulți o vor face.
Așa că, dacă vrei să ții pasul e nevoie să te adaptezi vremurilor și schimbărilor.
” „Dacă îmi va plăcea piesa cu siguranță aș accepta.
Muzica compusă de AI are nevoie de emoție, practic are nevoie de oameni”, îmi răspunde Eugenia când o întreb dacă ar cânta o piesă compusă de AI.
Cu toate acestea, ea spune categoric că nu ar fi de acord ca vocea ei să fie folosită de programe AI.
„Nu cred însă că aș accepta ca vocea mea să fie folosită în programe de AI.
Este cel mai de preț dar al meu și îl dăruiesc doar umanității.
”Videoclip realizat cu ajutorul AI.
FOTO via Eugenia NicolaeRimenescu a regizat videoclipuri muzicale pentru mai mulți artiști, unul dintre cele mai de succes fiind „Trei în lume”, pentru colaborarea muzicală dintre Eugenia Nicolae și Puya, care pe YouTube a strâns 1,3 milioane de vizualizări.
„Am ales să folosesc inteligența artificială pentru a diminua bugetul necesar realizării compozițiilor de imagine care conțin elemente ce nu au fost prezente fizic pe platoul de filmare.
AI-ul a fost folosit pentru a modifica mediul în care s-a filmat videoclipul piesei „La la la”.
Midjourney și Photoshop Generative Fill sunt softurile de inteligență artificială care m-au ajutat în partea de post-producție.
Cel mai probabil dacă nu am fi folosit AI, costurile clipului s-ar fi triplat, pentru că ar fi fost nevoie să apelăm la designeri în VFX care să construiască de la zero în 3D elementele din imagini care nu au fost pe platoul de filmare”, îmi spune Rimenescu când îl întreb ce l-a determinat să folosească inteligența artificială.
Rimenescu îmi spune și că există și provocări noi pe care le aduce munca cu programe AI.
„Provocările apar la orice pas în folosirea inteligenței artificiale, pentru că scopul final este să obții o imagine cât mai realistă.
Astfel, implică o muncă mare în post producție.
Totodată și lucrul cu echipa, cu artista este puțin mai dificil decât în mod normal, pentru că un decor real este vizibil și artistul se poate acomoda mediului înconjurător mult mai ușor, pe când atunci când adaugi elemente de decor cu ajutorul AI, în post-producție, trebuie să îți pui imaginația la muncă și să vizualizezi cu ochii minții cum va arăta de fapt decorul”, spune el.
Despre reacțiile pe care le vor avea fanii la aflarea faptului că noul videoclip este făcut cu AI, Rimenescu spune că e de părere că publicul va reacționa pozitiv.
„Mai ales că reacția tuturor apropiaților noștri la prima vizionare a fost: Unde ați filmat, sunt reale locațiile? Totodată, deja ne scriu oameni care văd videoclipul și se declară încântați de vizionare și rezultat”, adaugă el.
Deși îmi mai spune că e de părere că inteligența artificială va revoluționa arta pe toate planurile, mă asigură că nu va putea să înlocuiască factorul uman, ci doar va deveni un instrument care vă tăia din costuri și va face lucrurile mai repede.
„Cu siguranță există discuții legate de etică, originalitate, drepturi de autor etc, pentru că toate aceste softuri lucrează cu baze de date ce conțin și creații artistice originale.
Consider că legislația trebuie actualizată cât mai repede în raport cu evoluțiile tehnologice, pentru ca artiștii să fie protejați de orice fel de furt intelectual”, mai adaugă Rimenescu.
Așa cum spune și el și Eugenia, artiștii (de orice fel) vor trebui să îmbrățișeze schimbarea adusă de AI.
„Sunt convins că cei care nu sunt preocupați de evoluțiile în materie de AI nu vor putea ține pasul cu cerința pieței de conținut care crește și se dezvoltă în permanență.
Consider că mai am mult de studiat, dar încerc să fiu la curent mereu cu toate update-urile din domeniu și, atunci când simt că mă ajută, să le integrez în workflow-ul meu de zi cu zi”, adaugă Rimenescu.