Catalina Apostoiu În vara anului 2019, Ungaria a anunţat că-şi va construi un port în Trieste, Italia.
Italia şi Ungaria au finalizat oficial acordul prin care Ungaria a primit drepturi de concesiune asupra unei zone de 300 de metri din Trieste în anul respectiv.
În total, statul ungar a plătit Italiei 31 de milioane de euro pentru concesionarea zonei pentru o perioadă de 60 de ani, scrie Ziarul Financiar.
Vezi mai multe articole din categoria economic Ungaria îşi dorea de multă vreme o ieşire la mare cu scopul de a susţine şi creşte activităţile comerciale ale companiilor maghiare.
Ţara a vizat anterior portul sloven Koper, însă proiectul a eşuat în mare parte pentru că aliatul premierului ungar Viktor Orban, Janez Jansa, nu a mai fost reales la conducerea Sloveniei.
Anunţul din 2019 a fost unul istoric, însemnând de asemenea că Ungaria va avea propria linie de coastă.
Procesul de achiziţie a durat însă un an şi jumătate, documentele fiind finalizate de-abia la sfârşitul anului 2020.
În 2022, ministrul ungar al afacerilor externe şi comerţului Peter Szijjarto anunţa că un acord încheiat recent va permite în curând lansarea de investiţii preparatorii pentru ca firmele maghiare să poată folosi partea deţinută de Ungaria din portul Trieste pentru activităţile lor de export din 2026.
Potrivit lui Szijjarto, conceptul de dezvoltare va duce la crearea unui port capabil să gestioneze 2,5 milioane de bunuri pe an, atât pe cale rutieră, cât şi ferată.
Prin programul comun de dezvoltare, Ungaria şi Italia intenţionează să facă din Trieste unul dintre cele mai importante porturi din Europa Centrală.
Potrivit Hungary Today, Ungaria va dispune de o linie de coastă de 300 de metri, de 32 de hectare de teren în portul Trieste şi de un contract de concesiune pe 60 de ani.
La vremea încheierii acordurilor, s-a anunţat că se au în vedere investiţii în infrastructură de aproape 100 de milioane de euro.
De dezvoltarea portului se va ocupa Adria Port, o companie maghiară de stat.
Peter Tibor Garai, CEO al Adria Port, a subliniat că portul ar putea fi deschis pentru business în 2026.
Dacă acest lucru va fi posibil rămâne de văzut.
Totuşi, veştile sunt încurajatoare.
Levente Magyar, ministru adjunct al afacerilor externe şi comerţului, a dezvăluit recent că discuţiile cu partea italiană privitoare la pregătirea proiectului sunt în curs, iar lucrările de îndiguire şi dragaj ar putea începe în acest an.