Prosumatorii cer eliminarea din legislație a unei prevederi care permite furnizorilor să le plătească energia livrată în rețea timp de doi ani de la facturare.
Cum unele companii nu emit facturile la timp, s-a ajuns ca prosumatorii din rețaua lor să fie plătiți abia după patru ani.
Prosumatorii au creditat gratis și fără dobânda, doar în 2023, furnizorii de energie cu peste 50 milioane de euro, se arată într-un comunicat al Asociației Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România.
Conform OUG 143/2001, prosumatorii pot „utiliza cantitatea de energie reportată pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data facturării”.
Asociația susține că, în urma unei interpretări discutabile a legislației în vigoare, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a impus prosumatorilor o perioadă obligatorie de 24 de luni pentru a beneficia de contravaloarea energiei injectate în rețea.
„Această decizie a generat o „linie de credit” gratuită în favoarea furnizorilor de peste 50 milioane de euro.
Diferența între prețul energiei active la prețul de contract al furnizorilor și energia ce ar urma să fie plătită după 24 – 48 de luni este uriașă”, potrivit comunicatului.
Conform datelor obținute de Asociația Prosumatorilor de la ANRE, cantitatea totală de energie electrică injectată în rețea de către prosumatori în anii 2022 și 2023 se ridică la aproximativ 660 GWh.
Asociația Prosumatorilor susține că această practică de „creditare gratuită” trebuie să înceteze, iar legislația în domeniu trebuie revizuită în consecință.
În urmă cu două săptămâni, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a precizat că va analiza ce se întâmplă cu facturile prosumatorilor:„Ministerul Energiei susține fenomenul prosumatorilor.
În termen de 24 de luni există acea compensare cantitativă, apoi putem discuta de o compensare financiară.
Numărul prosumatorilor a cunoscut o creștere accelerată, există 120.
000 de prosumatori astăzi în România, cu o putere de peste 1.
500 de MW și este important să îi încurajăm în continuare, inclusiv prin modalitatea în care sunt facturați”.
Vom avea un dialog cu ANRE, întrucât nu este decizia ministerului, a adăugat el.
„Este inadmisibil, dacă vorbim despre emiterea cu întârziere a facturilor, nu doar pentru prosumatori, ci și pentru consumatori.
Au fost probleme, inclusiv la Hidroelectrica, și am cerut să se rezolve în cel mai scurt timp.
În același timp, este de înțeles ca o companie care nu a avut o parte de furnizare, cum este Hidroelectrica, și are de acomodat un portofoliu de peste un milion de clienți, să aibă anumite întârzieri”.
Asociația a semnalat acest lucru la ANRE, iar autoritatea a răspuns că a verificat furnizorii pentru nerespectarea prevederilor legate de emiterea facturilor către prosumatori și a dat amenzi de 520.
000 de lei către șase companii, una dintre ele fiind sancționată cu 360.
000 de lei.
„Propunem ca toți furnizorii de energie electrică din România care întârzie facturarea mai mult de 30 de zile din luna în care energia prosumatorilor a fost injectată în rețea să fie penalizați cu 0,2% pe zi din total factură și penalizarea să se scadă din totalul facturii.
Acest lucru ar duce la disciplinarea fiscală a furnizorilor și mai ales la eliminarea practicilor abuzive”, au mai spus reprezentanții prosumatorilor.
Ei au adăugat că au făcut către ANRE câteva mii de sesizări în total, în ultimii doi ani, însă singurul răspuns pe care l-au primit este că „problema se va rezolva”.
Sursa foto: Dreamstime