Va abuza statul la eliminarea conținutului ilegal online cerută de UE? Experți ANCOM: Nu vom fi Poliția internetului. Nimeni nu-și dorește Orwell pe străzi!

Spread the love

„Defăimarea” ar putea să nu mai fie considerată „conținut ilegal” care trebuie dat jos de pe internet, iar dacă va fi o problemă cu un conținut din secțiunea de comentarii a unui ziar, site sau blog, atunci o autoritate relevantă îi va cere firmei de hosting să facă ceva cu acel conținut, a declarat pentru HotNews.

ro Marius Săceanu, secretarul general al ANCOM, autoritate desemnată coordonator național pentru Regulamentul UE privind serviciile digitale (DSA) menit să combată conținutul ilegal și dezinformarea online.

După ce 11 ONG-uri au avertizat că orice ziar sau blog care permite comentarii riscă amenzi de până la 30.

000 de lei dacă nu se notifică drept furnizor de servicii intermediare, iar USR a acuzat că ANCOM-ul condus de Valeriu Zgonea se transformă în „Miliția internetului” prin modul în care aplică în România Regulamentul UE privind serviciile digitale, HotNews.

ro a discutat cu experții juridici ai autorității pentru a afla cum răspund acestor acuzații.

Marius Săceanu, directorul direcției juridice și secretar general al ANCOM, și Călin Cozan, șeful serviciului juridic și responsabil de DSA în cadrul autorității, au spus că atât scrisoarea deschisă a celor 11 ONG-uri, cât și alte observații de la alte asociații sau persoane interesate reprezintă o contribuție la consultarea publică privind aplicarea Regulamentului UE privind serviciile digitale (DSA) și vor fi analizate ca atare.

Regulamentul UE Digital Services Act (DSA) a intrat în vigoare în februarie 2024, iar legea română de implementare (Legea 50/2024) a fost publicată în Monitorul Oficial pe 19 martie 2024.

Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM), condusă de Valeriu Zgonea, a fost desemnată coordonatorul național al serviciilor digitale, fiind responsabilă de respectarea Regulamentului privind serviciile digitale de către furnizorii de servicii intermediare.

Serviciile intermediare sunt definite ca:Legea creează un mecanism prin care autoritățile sau instituțiile publice ce dețin competențe pe anumite sectoare sau domenii de activitate pot emite ordine pentru eliminarea unui anumit conținut considerat ilegal conform normelor naționale și amenzi pentru nerespectarea obligațiilor.

Furnizori de servicii intermediare vor fi obligați să se notifice la ANCOM în maxim 45 de zile de la începerea activității sau de la intrarea în vigoare a ordinului autorității, în caz contrar aceștia riscând o amendă de la 5.

000 de lei la 30.

000 de lei.

Pentru aplicarea Regulamentului DSA și a legii 50/2024, ANCOM a lansat în consultare mai multe proiecte de decizie care au stârnit critici legate de conținutul ilegal care va trebui dat jos dar și de faptul că ar lărgi foarte mult sfera de aplicare, precum o obligație generală pentru orice site care are o zonă de comentarii de a se notifica la ANCOM, în caz contrat riscând amenzi.

Perioada de consultare publică s-a încheiat luni, iar până la adoptarea deciziilor ANCOM trebuie finalizate sintezele observațiilor primite, estimate începând cu sfârșitul acestei luni, dar și dezbaterea publică a proiectelor revizuite în cadrul unor Consilii Consultative potrivit procedurii autorității.

Într-unul dintre proiectele de decizie este prevăzut că „prevederile decizii se aplică oricărui furnizor de servicii intermediare din România, cu excepția autorităților sau a instituțiilor publice, în măsura în care sunt îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiții:Cele 11 ONG-uri au reclamat că s-ar introduce „măsuri extrem de birocratice de înregistrare obligatorie pentru orice categorie de furnizori de servicii intermediare, ignorând situații specifice”.

Potrivit acestuia, responsabilitatea notificării ori a eliminării unui anumit tip de conținut considerat ilegal de o autoritate relevantă, precum Protecția Consumatorilor (ANPC) ori Consiliul Național de Combatere a Discriminării (CNCD), va aparține firmei de hosting care găzduiește respectivul conținut.

Obligația va fi însă în sarcina firmei de hosting care găzduiește respectivele site-uri sau publicații online, cu excepția situației în care respectivele site-uri ori publicații nu au propriile servere de hosting.

Acesta a spus că ANCOM, alături de alte autorități similare din UE, a avut mai multe întâlniri pentru a discuta diferite scenarii și cazuri care ar putea fi sau nu afectate de Regulamentul DSA.

Aceeași situație, spune acesta, este și în cazul unui conținut ilegal în comentariile apărute pe un blog.

Pe de altă parte, oficialul ANCOM a admis că dacă o persoană fizică deține un marketplace, atunci ar putea intra în sfera de aplicare a Regulamentului DSA.

Un alt aspectat criticat de ONG-uri la proiectul de decizie al ANCOM privind notificatorii de încredere vizează crearea unor categorii de “conținut ilegal” care nu sunt reglementate explicit ca fiind ilegale în legislația română în vigoare, cum este cazul termenului de „defăimare”.

Și Marius Săceanu a întărit acest aspect.

Una din efectele imediate ale noului Regulament DSA este că orice produs care nu are marcajul CE dar este vândut în online va putea fi eliminat de pe o anumită platformă printr-un ordin al unei autorități relevante.

Călin Cozan, șeful serviciului juridic și responsabil de DSA în ANCOM, a subliniat că unele obligații din Regulament nu se oplică în cazul microîntreprinderilor și a spus că vor fi aduse unele clarificări în cadrul proiectului de decizie.

Secretarul general al ANCOM, Marius Săceanu, a subliniat că până la amenzi pentru lipsa de notificare, mai pot fi aplicate și avertismente.

Lucrurile se vor schimba și pentru cei care fac publicitate țintită și recomandări și pentru consumatorii obișnuiți.

Combaterea dezinformării online, cerută de Regulamentul DSA, va viza și conținutul deepfake.

Tehnologia Deepfake utilizează tehnici avansate de Inteligență Artificială pentru a crea conținut de tip imagini sau audio-video falsificat, care poate fi folosit în tentative de fraudă, cum ar fi falsificarea identității în apeluri telefonice sau video pentru a obține acces neautorizat la informații sau resurse financiare.

Oficialul ANCOM a mai vorbit și de „nevoia acută” a unei protecții a minorilor în mediul online, dând asigurări că autoritatea nu vrea să știrbească drepturi fundamentale în aplicarea DSA.

Cei doi oficiali ANCOM au răspuns și acuzațiilor că instituția s-ar transforma în Poliția internetului:Sintagma a fost folosită cu atât mai mult cu cât posibilitatea prezenței unui polițist în cadrul ANCOM a fost introdusă în legea 50/2024.

Astfel, articolul 51, alineatul (8) prevede:Cu privire la acest aspect, Marius Săceanu, secretarul general din ANCOM, susține că scopul articolelor 50 și 51 privind detașarea de personal, inclusiv polițisti, ține de fapt de nevoia de a angaja IT-ști:Sursa foto: Arrow / Dreamstime.

com

Lasă un răspuns