Ce așteaptă clujenii de la reamenajarea Liceului Lucian Blaga și a străzilor adiacente? Siguranța, pe primul loc.

Spread the love

  Proiectul de reabilitare și modernizare a Liceului Teoretic „Lucian Blaga” și a străzilor adiacente (Aleea Băișoara, Aleea Băița, Aleea Bizușa și Aleea Scărișoara) a fost dezbătut de clujeni și reprezentanți ai administrației locale joi, 4 aprilie 2024, de la ora 17.

  Proiectul, declarat câștigător al unui concurs internațional de soluții, propune modernizarea sălilor de clasă de la Liceul Lucian Blaga, extinderea cu noi corpuri, inclusiv o sală de sport modernă, cabinete medicale, bibliotecă și cantină, dar crearea unor piațete în proximitatea școlii, locuri de întâlnire și odihnă pentru locuitorii din zonă.

Dezbaterea publică este un prim pas spre concretizarea proiectului, în cadrul căreia a fost prezentată viziunea proiectanților și cetățenii au avut ocazia să își expună propunerile și nemulțumirile față de proiect.

„Această întâlnire are caracter preliminar de consultare în vederea pregătirii unei decizii.

Nimic nu este decis, nimic nu este tranșat.

Acest proiect este rezultatului unui concurs de soluții.

Venim în fața dumneavoastră nu cu ce vrea primarul sau viceprimarul, ci cu ceea ce ne propun în primul rând specialiștii să analizăm dacă propunerea lor este bună, să o îmbunătățim sau să o corectăm, dacă este cazul.

Face parte deja din strategia orașului nostru ca aici, acasă, să găsim cât mai multe condiții, pentru ca oamenii să aleagă să rămână la Cluj.

Avem o mare problemă cu exodul forței de muncă, a tinerilor.

La Cluj nu am pierdut oameni, dar ca să ne putem menține această direcție, cu siguranță trebuie să ne mișcăm repede și să continuăm cu calitatea proiectelor realizate prin concursuri de soluții și de consultare a proiectelor.

Aș vrea să ne uităm la fiecare detaliu acum, să nu se mai întâmple vreo sincopă, să nu ne trezim că în implementare lipsește o componentă sau nu ne-am gândit la ceva.

Acum este momentul, în acest laborator de creație”, a spus primarul Emil Boc, în deschiderea dezbaterii.

 Liceul va fi adus la standarde moderne, de nivel european, iar elevii se vor bucura de spații adecvate de studiu, de o nouă bibliotecă, sală festivă și o cantină.

În următorii ani, elevii din toate colțurile orașului vor avea asigurate mese calde zilnic, prin proigramul „Omasă sănătoasă”, a spus edilul clujean.

„Dorim să oferim dotările corespunzătoare acestui liceu de talie europeană, să aibă săli de sport decente, laboratoare și cabinete medicale decente, să aibă săli de clasă care să acopere un necesar de peste 1.

000 de elevi, cu șase săli de clasă mai mult decât avem în momentul de față, pentru a răspunde la aceste nevoi, să avem bibliotecă de minim 300 mp, să avem o sală festivă 240 de persoane, o cantină de cel puțin 190 de persoane.

Proiectul «O masă sănătoasă» va fi extins încet dar sigur în tot orașul”, a mai arătat edilul.

Pe lângă modernizarea liceului, proiectul prevede reimaginarea spațiilor adiacente și a străzilor din zonă: Aleea Băisoara, Aleea Băița, Aleea Scărișoara și Aleea Bizușa.

Un element subliniat de primar este intenția de a crește numărul locurilor de parcare regulamentare din zonă.

„Vom moderniza și străzile din preajmă – Aleea Băisoara, Aleea Băița, Aleea Scărișoara și Aleea Bizușa – și am cerut o primă analiză legată de un subiect care ne interesează pe toți, locurile de parcare.

Astăzi avem un număr de 302 parcări regulamentare în zonă amenajate, se propune 311, crește numărul locurilor de parcare, e un punct important al discuției noastre.

Trebuie să vedem cum să găsim un echilibru, să păstrăm și locurile de parcare, dar să poată și mama cu căruciorul să poată circula.

(.

.

.

) Scopul este acela de a ne îmbunătăți viața, nu vrem să cheltuim bani publici pe ceva ce oamenii nu doresc, sau nu apreciază”, a afirmat Emil Boc.

 Arhitectul Mihai Racu, reprezentantul proiectantului – firma de arhitectură ArhiBox, a prezentat viziunea de amenajare a zonei și a liceului.

În prim-plan se află siguranța, a arătat el, atât în interiorul școlii, cât și pe trotuarele și străzile din împrejurimi.

 „Noi, dar și cei care au scris tema de concurs au observat câteva probleme.

Una dintre ele ar fi trotuarele foarte înguste, pe care sute de elevi, dar și părinți și bunici care trebuie să se înghesuie pe aceste trotuare.

O altă problemă ar fi vegetația neîntreținută, mașini parcate pe trotuare, din cauza cărora oamenii sunt nevoiți să se deplaseze pe stradă.

O direcție principală a fost siguranța.

Plecând de la nevoia de locuri de parcare, înțelegem că și mașinile trebuie lăsate undeva, punctul nostru de vedere a fost că primordială este siguranța pietonilor și a copiilor și nu vrem să avem situația în care în câțiva ani, un echipaj de intervenție nu poate ajunge la timp din cauză că avem un proiect greșit, sau că un pieton e lovit din cauză că ocolește mașinile parcate pe trotuare”, a arătat Mihai Racu.

Printre măsurile propuse pentru creșterea gradului de siguranță se numără eliminarea mașinilor parcate pe trotuare, extinderea trotuarelor și realizarea de treceri de pietoni supraînălțate.

Un alt aspect cheie este deschiderea spațiilor școlii către comunitate.

Astfel, spațiile care ar urma să fie create – sală de sport, bibliotecă, cantină – vor funcționa ca spații deschise comunității și după program.

Liceul ar urma să se transforme, astfel, într-un centru comunitar.

 La intrările în școală, trotuarele vor fi lărgite și vor fi create piațete, prin retragerea gardurilor școlii.

 „Unul dintre aspectele pe care juriul le-a apreciat cel mai mult a fost ideea de a crea o școală deschisă.

Acel trotuar pe care bunicii și părinții așteaptă copiii care ies de la școală este foarte îngust.

Am propus să se retragă în zona intrărilor în școală, iar toată acea zonă de la intrarea în școală și de pe trotuar să devină o piațetă, un loc de așteptare și de întâlnire, dotată cu mobilier urban, arbori și iluminat public.

Spațiile precum sălile de sport, biblioteca și cantina le vedem folosite în mai multe scenarii și pot deveni un punct de interes al întregului cartier, un centru comunitar.

Această utilizare intensă are și o componentă de sustenabilitate.

E păcat să avem o sală de sport folosită doar cât timp sunt elevii acolo, e păcat ca biblioteca să fie deschisă doar până la ora 14.

Înlăturăm gardul școlii și creăm o piațetă unde vecinii se pot întâlni”, a mai arătat arhitectul.

Părinții care au luat cuvântul în cadrul dezbaterii și-au exprimat îngrijorarea față de propunerea de eliminare a gardurilor împrejurătoare, însă au fost asigurați că acestea nu vor fi desființate complet, ci vor fi retrase, pentru extinderea spațiului public și crearea unor piațete.

Un exemplu dat, ca punct de comparație, este Liceul „Onifisor Ghibu”, a cărui garduri au fost retrase, însă accesul în școală și în afara școlii este în continuare controlat.

Pe același model au fost reamenajate recent și Seminarul Ortodox și Școala Gimnazială Nicolae Iorga.

De asemenea, accesul în clădirile școlii după ore va fi controlat și nu „la liber”.

Citiți monitorulcj.

ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns