„Oppenheimer”, filmul regizorului Christopher Nolan despre părintele bombei atomice, a avut vineri premiera și în Japonia, singura țară afectată până acum de un atac nuclear, relatează Reuters.
Marele câștigător al galei Premiilor Oscar de luna aceasta, filmul lui Nolan a obținut încasări de aproape un miliard de dolari în cinematografe după premiera sa de anul trecut, fiind așteptat ca el să depășească această bornă privind vânzările de bilete după ce a fost relansat în peste 1.
000 de săli de cinema din Statele Unite după succesul de la Oscaruri.
Însă Japonia, deși este una dintre cele mai importante piețe pentru cinematografia americană, nu s-a numărat pe lista țărilor în care filmul a putut fi văzut în condițiile în care distribuitorii s-au temut de modul în care el ar putea fi perceput.
Cele două bombardamente nucleare care au devastat orașele Hiroshima și Nagasaki aproape de finalul celui de-al Doilea Război Mondial au ucis peste 200.
000 de persoane în Japonia.
„Bineînțeles că acesta este un film uimitor care merita să câștige la Premiile Oscar.
Dar, de asemenea, filmul înfățișează bomba într-un mod care pare să o laude și, eu având rădăcini în Hiroshima, mi-a venit greu să îl privesc”, a declarat Kawai, un locuitor în vârstă de 37 de ani al orașului, pentru Reuters.
Kawai, un funcționar public care le-a spus celor de la Reuters că a mers să vadă filmul întrucât este un fan uriaș al lui Christopher Nolan, a fost la premieră la un cinematograf aflat la o distanță de doar un kilometru de Domul Bombei Atomice, memorialul pentru victimele din oraș ale atacului nuclear.
„Nu sunt sigur că acesta este un film pentru care japonezii ar trebui să facă eforturi speciale pentru a-l vedea”, le-a mai spus Kawai jurnaliștilor de la Reuters.
Imagini distribuite pe rețelele de socializare arată că unele cinematografe din Tokyo au pus avertismente la intrare pentru a-i înștiința pe spectatori că filmul conține imagini cu teste nucleare care ar putea evoca pagubele produse de bombe.
Agemi Kanegae, un alt locuitor al Hiroshimei, a afirmat că are sentimente contradictorii după ce a văzut lungmetrajul.
„Filmul a meritat foarte mult să fie văzut.
Dar m-am simțit foarte inconfortabil în timpul unora dintre scene, cum a fost cea de la sfârșit cu procesul lui Oppenheimer în Statele Unite”, a explicat acest pensionar în vârstă de 65 de ani.
Studioul Universal Pictures nu a inclus inițial Japonia pe lista țărilor în care Oppenheimer urma să fie difuzat, dar el a fost în cele din urmă preluat de un distribuitor local de filme, care intenționa să îl lanseze la câteva luni după premiera la nivel internațional.
Însă lansarea filmului în restul lumii ca parte a campaniei de marketing „Barbenheimer” a declanșat un val de furie în Japonia, unde asocierea filmului Barbie cu cel despre bomba atomică și în special glumele pe această temă au fost considerate de prost gust.
Bitters End, distribuitorul japonez al filmului, a anunțat în cele din urmă în decembrie anul trecut că el va putea fi văzut în cinematografe cândva în 2024, fără a preciza însă la momentul respectiv o dată exactă.
Vorbind cu reporterii de la Reuters înainte de premiera de vineri a filmului, Teruko Yahata, o supraviețuitoare a atacului nuclear asupra Hiroshimei, a declarat că abia așteaptă să îl vadă și că speră ca el să revigoreze dezbaterile despre armele nucleare.
Acum în vârstă de 86 de ani, Yahata spune că simte o anumită doză de empatie pentru fizicianul din spatele bombei.
Rishu Kanemoto, un student în vârstă de 19 de ani, a împărtășit un punct de vedere similar.
„Hiroshima și Nagasaki, unde au fost lansate bombele, sunt cu siguranță victimele.
Dar eu cred că, deși inventatorul lor este unul dintre făptași, el este de asemenea o victimă a războiului”, a spus tânărul cu privire la fizicianul care și-a regretat în mod faimos munca la bomba atomică.