New York, un megalopolis cu un trafic uriaș de automobile și camioane, va introduce în iunie prima taxă de decongestionare la intrarea într-un oraș american, un proiect controversat menit să reducă ambuteiajele și poluarea și, mai ales, să salveze rețeaua de metrou, potrivit AFP.
Obiectivul acestei taxe directe de 15 dolari pe pasaj percepute la intrarea în centrul Manhattanului, unul dintre cele cinci cartiere ale New York-ului, este triplu: Consiliul de administrație al Autorității Metropolitane de Transport (MTA), operatorul public al metroului și al trenurilor de navetiști din oraș, a votat miercuri seara cu 11 voturi la unu în favoarea taxei de trecere.
Directorul său general, Janno Lieber, a salutat într-un comunicat de presă „unul dintre cele mai importante voturi ale consiliului de administrație”, asigurând că „MTA era pregătită”.
„Unul dintre obiectivele majore este de a aborda în sfârșit problema congestionării traficului, dar și, la celălalt capăt al lanțului, de a investi mai mult în rețeaua de transport public”, a spus el.
MTA, care și-a văzut numărul de călători scăzând în timpul pandemiei, speră să obțină o sumă de un miliard de dolari pe an.
În cazul în care guvernul federal va fi de acord și dacă apelurile administrative ale statului vecin New Jersey sau ale taxiurilor nu vor bloca proiectul, New York va fi primul oraș din Statele Unite care va introduce o astfel de taxă de trecere până la jumătatea lunii iunie.
Acesta va călca pe urmele Londrei, Stockholm și Singapore.
Proiectul datează din 2007, când miliardarul Michael Bloomberg era primar.
Dar principiul a fost oficializat abia în 2019, sub mandatul fostului primar Bill de Blasio, de stânga, predecesorul lui Eric Adams, un fost polițist de centru-dreapta.