Confederația transportatorilor auto (COTAR) a solicitat miercuri Guvernului să respingă prelungirea plafonării tarifelor RCA propusă de Ministerul de Finanțe, dacă nu se face la tariful de referință afișat de ASF.
„Deși s-a văzut că prețurile cresc indiferent de plafonare, companiile de asigurări vor avea ocazia să dubleze prețurile, la finalul perioadei de așa-zisă plafonare, sub pretextul că până atunci nu au fost creșteri de tarif”, susțin transportatorii.
Confederația transportatorilor, care reunește și firme de taxi și service-uri auto, consideră că „orice plafonare a prețurilor impusă de autorități – dar nu la tariful de referință calculat și afișat pe site-ul ASF, nu ajută pe nimeni, fiind doar pentru a da senzația că executivul a intervenit pe piața de asigurări, pentru a-i proteja pe români” și că „ceea ce se va întâmpla după această perioadă va fi un dezastru”.
Tariful de referință la RCA nu este prețul de vânzare practicat de firmele de asigurători, ci este doar orientativ, fiind calculat pentru clasa B0 și pentru o perioadă de 12 luni.
Tariful a fost calculat de către firma de audit KPMG, în urma unui contract de achiziție demarat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), având la bază date istorice din ultimii 5 ani anteriori datei de referință, respectiv perioada 1 ianuarie 2018-31 decembrie 2022.
Aceasta înseamnă că nu a fost luat în calcul falimentul Euroins și nici plafonarea prețurilor RCA, care este în vigoare până la finele acestui an.
Detalii aici.
Prețul final plătit pe o poliță RCA depinde de istoricul de daune al șoferului, de rata daunei, de aplicarea sistemului bonus-malus, de localitatea în care e înregistrată mașina și mulți alți factori care nu sunt luați în calcul la stabilirea tarifelor de referință RCA.
Tariful de referință RCA este important pentru asigurații cu risc ridicat.
Potrivit legii, dacă primești de la asigurători cel puțin 3 oferte RCA cu prețuri mai mari cu 36% decât tariful de referință la RCA, înseamnă că ești considerat asigurat cu risc ridicat și te poți adresa Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), pentru a primi un preț mai mic la asigurarea auto.
Tariful de referință este însă un reper și pentru restul șoferilor, deoarece, în ultimii ani, o creștere puternică a acestui indicator a însemnat automat și creșterea prețurilor finale la RCA pentru milioane de șoferi.
În urma protestelor de la începutul acestui an, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat în data de 19 ianuarie prima măsură de reducere a prețurilor RCA, care vizează exclusiv transportatorii: prima recomandată pentru camioanele de peste 16 tone în clasa B0 (fără penalizări sau bonusuri) nu va depăși 9.
000 de lei.
Reducerea a fost posibilă prin revizuirea formulei de calcul a primei recomandate pentru o parte din asigurații cu risc ridicat, respectiv pentru persoanele fizice și juridice care dețin camioane de peste 16 tone și se află în clasa B0.
Reacția transmisă astăzi de transportatori vine după ce Ministerul de Finanțe a scos în consultare marți seara un proiect de act normativ care propune prelungirea plafonării prețurilor RCA cu încă 3 luni până la data de 30 iunie 2024.
În prezent prețurile RCA sunt plafonate la nivelul tarifelor practicate de către asigurători la data de 28 februarie 2023, indexate cu un procent de maximum 6,8%, situație care ar expira la finele lunii martie.
Măsura propusă de Finanțe este motivată de nevoia de „a combate creșterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc pe fondul dezechilibrelor” din piață.
Printre problemele care se mențin încă în piața RCA, Ministerul de Finanțe enumeră faptul că doar 7 din 10 autoturisme sunt asigurate RCA, numărul mare de asigurați cu risc ridicat alocat asigurătorilor, gradul mare de concentrare din piață.
În plus, Ministerul spune că are în vedere și faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente.
Proiectul de HG se va afla probabil joi, 28 martie, pe agenda ședinței de Guvern.