Distanța Cluj-Napoca–Episcopia Bihor, parcursă în două 2 ore pe calea ferată, după lucrările de modernizare. Implementarea proiectului de reabilitare feroviară, criticată de asociațiile din domeniu.

Spread the love

  Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord-Vest.

Realizarea acestui proiect, cu costuri de 7,6 miliarde de lei, va oferi o a doua „poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest”, după cum arată CFR Infrastructură, însă finalizarea celor patru contracte de pe acest traseu este estimată abia pentru anii 2026-2027.

  Două ore și 14 minute – în acest inerval orar va putea fi parcursă distanța dintre Cluj-Napoca și Frontiera Ungaria, odată cu modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată, potrivit CFR Infrastructură.

 Înainte de începerea lucrărilor de modernizare, viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor era de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.

 „După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h-160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca și Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min”, se arată într-o informare publicată de CFR Infrastructură pe pagina de Facebook.

 De altfel, după cum semnala recent monitorulcj.

ro, pe baza informațiilor publicate de Defapt.

ro, o călătorie cu trenul între Cluj și București, pe o distanță mai mică de 500 de kilometri, durează circa zece ore.

Distanțe similare sunt parcurse în doar câteva ore în țările europene.

Spre exemplu, anul trecut, viteza medie a celor 1.

100 de trenuri de călători care au circulat în România a fost de 45,6 km/h.

 În direcția opusă, Cluj-Frontiră Ungaria, modernizarea liniei de cale ferată ar putea crește substanțial viteza de deplasare a trenurilor.

 Proiectul este așteptat de clujeni, în condițiile în care viteza maximă de deplasare va atinge 160 km/h, iar electrificarea liniei de cale ferată pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, reprezintă primul proiect de acest fel, după 1990, finanțat din fonduri europene.

 Modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe patru loturi delimitate geografic: *Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireșu (30,41 km)*Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)*Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)*Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)Pentru trei din cele patru loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.

 În prezent sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj-Napoca la Poieni.

Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1.

„Din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireșu, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj-Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj”, potrivit CFR Infrastructură.

În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare: Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor.

Cu toate acestea, lucrările la pasajul de la Tăietura Turcului, parte a lotului 1 Cluj-Napoca-Aghireș, vor începe ulterior, în baza unei alte autorizații de construire.

 La începutul acestui an,  CFR  a transmis că în perioada 08 ianuarie 2024 – 08 ianuarie 2026, adică doi ani de zile, circulația feroviară va fi închisă pe relația Aghireșu – Poieni, pentru execuția lucrărilor de „Electrificare si reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor” – Lot 2 Aghireș – Poieni.

Ulterior, ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire pentru lotul Cluj-Aghireșu, dar fără pasajul de la Tăietura Turcului.

 În condițiile în care operatorii privați au pus la dispoziția călătorilor autobuze pentru transferul călătorilor, iar CFR urmează să facă acest lucru abia din vara acestui an, reprezentanții Asociației Pro Infrastructură semnalează că proiectul se desfășoară într-o bătaie de joc la adresa călătorilor.

 Circulația trenurilor a fost oprită între Cluj-Napoca și Oradea pe 8 ianuarie, timp de (minim) doi ani, ca să se reconstruiască total calea ferată.

Operatorii feroviari privați au angajat autobuze, dar ele sunt neîncăpătoare deoarece pentru multe localități dintre Cluj-Napoca și Oradea singura formă de transport în comun care a mai rămas este (a fost.

.

.

) trenul”, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

 „Dacă operatorii privați au fost prezenți din prima zi, abia după două luni oficialii CFR Călători au aflat că trebuie să facă și ei ceva și au lansat la plezneală o licitație, contestată deja la CNSC.

În ritmul ăsta, poate pe când se redeschide linia vor apărea și autocarele CFR Călători”, notează reprezentanții asociației.

Abia la finele lunii trecute, CFR Călători lansa licitația pentru autobuze de transfer a călătorilor, potrivit Clubferoviar.

ro, în condițiile în care linia ferată Cluj-Oradea este închisă de la începutul anului, iar operatorii privați Transferoviar Călători și Interregional Călători au pus deja în circulație autobuze de înlocuire a trenurilor.

Citiți monitorulcj.

ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns