Circulația feroviară este închisă între Cluj și Oradea, pentru ample lucrări de modernizare și electrificare, lucrări ce se vor termina probabil în 2027 și vor costa peste 9 miliarde lei.
Trenurile vor face 2 ore și 14 minute între Cluj și frontiera cu Ungaria, față de aproximativ 3 ore înainte de pornirea șantierului, Ce se întâmplă pe fiecare lot?Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.
După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 minute pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 minute, spune CFR Infrastructură.
În cele două ore și 14 minute este inclusă și staționarea în Oradea, unde trenurile staționează cam 10-15 minute.
Distanța este de 166 km.
Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde lei, fără TVA (9,11 miliarde lei cu TVA), iar finalizarea celor patru contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).
Linia CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră va fi prima linie de cale ferată modernizată și electrificată după 1990, cu bani europeni.
Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de 7,5 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.
Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, inclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic: Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)Pentru trei dintre cele patru loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.
La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni.
Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.
Pentru toate cele patru contracte, compania CFR SA a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi.
Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, vor exista săli de așteptare, iar peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii.
Se vor monta bănci, stâlpi de iluminat și panouri de informare.
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km) Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km) Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)