Dave Calhoun, CEO-ul Boeing, a anunțat luni că va renunța la funcție până la sfârșitul acestui an ca parte a unui plan mai larg de restructurare a conducerii sale după seria dramatică de incidente legate de avioane ale sale, relatează Reuters.
Producătorul de avioane a anunțat de asemenea că Stan Deal, președintele și directorul executiv al Boeing Commercial Airplanes, se va retrage de asemenea și că afacerea va fi condusă de Stephanie Pope, în prezent șef de operațiuni la Boeing.
Steve Mollenkopf a fost numit la conducerea consiliului de administrație.
Calhoun s-a aflat sub presiune încă de la începutul anului, când o ușă a unui Boeing 737 MAX s-a desprins în timpul zborului după ce panoul care o susținea a cedat, incident care este investigat încă de autoritățile aeronautice.
Rezultatele preliminare ale anchetei sugerează că 4 dintre șuruburile care trebuiau să fixeze ușa nu au fost instalate.
Însă o serie de incidente dramatice care au urmat au intensificat presiunile asupra sa și au dus la declanșarea unei anchete privind compania în Congresul de la Washington.
Autoritățile de reglementare americane au ordonat Boeing să își limiteze producția în timp ce încearcă să remedieze problemele legate de siguranță și calitate.
Săptămâna trecută un grup de directori ai companiilor aeriene americane au cerut să se întâlnească cu șefii Boeing pentru a-și exprima îngrijorările, o mutare neobișnuită despre care analiștii afirmă că arată frustrările legate de producătorul de avioane și conducerea lui Calhoun.
Însă experții notează în același timp că nu toate incidentele în care au fost implicate avioane Boeing anul acesta pot fi imputate producătorului.
De exemplu, deși incidentul cu ușa care s-a desprins în zbor a avut loc în timpul unei curse Alaska Airlines, majoritatea celorlalte incidente au fost înregistrate la aeronave operate de o singură companie aeriană: United Airlines din Statele Unite.
Boeing a anunțat între timp că poartă discuții pentru cumpărarea Spirit AeroSystems, un subcontractant al său care a instalat ușa aeronavei Alaska Airlines, pentru a îmbunătăți supervizarea procesului de control al calității.
Criza de încredere cu care se confruntă acum Boeing vine după ce amânările repetate ale livrărilor de avioane au frustrat clienții, mai ales în contextul „boom”-ului de care se bucură transportul aerian după încheierea pandemiei de COVID-19.
Airbus, principalul rival al producătorului american de avioane, a reușit să obțină săptămâna trecută contracte pentru livrarea a 65 de aeronave din partea a doi dintre clienții cheie din Asia ai Boeing, o înțelegere pe care unii au văzut-o drept un nou semn privind îngrijorările legate de conducerea lui Calhoun.
Prețul acțiunilor Boeing pe bursă a înregistrat o scădere puternică de la începutul acestui an, ajungând de la 251 de dolari la deschiderea bursei americane pe 2 ianuarie la 188 de dolari la închiderea ultimei sale sesiuni de tranzacționare.
„Ei (Boeing) au nevoie mai mult decât o restructurare la nivel de CEO și președinte al consiliului de administrație (.
.
.
) Cred că Dave Calhoun este scos țap ispășitor, nu neapărat de către consiliu, ci de către guvern”, a declarat pentru Reuters Robert Pavliuk, manager de portofoliu la firma de investiții Dakota Wealth.
„Compania nu va rămâne fără afaceri, guvernul (american) nu va permite ca acest lucru să se întâmple.
Boeing are nevoie de guvern iar guvernul are nevoie de Boeing”, a adăugat el.