CE a lansat luni cinci proceduri de investigație contra Apple, Alphabet și Meta, acestea fiind bănuite că au încălcat regulile din domeniul concurenței în cadrul noii legi pentru piețele digitale DMA.
Ancheta se referă la posibile restricții și limitări pe care giganții tech le pun pentru a avea avantaje în fața concurenței.
Comisia va investiga dacă Apple și Google și-au favorizat propriile magazine de aplicații, iar la Facebook va încerca să determine dacă au fost folosite în scopuri publicitare datele personale ale user-ilor.
Este prima anchetă lansată pe baza noii reglementări Digital Markets Act, care a intrat recent în vigoare și care este gândită să mai diminueze dominația pe care cele mai mari platforme digitale le au asupra internetului, ideea fiind și de a oferi utilizatorilor mai multe posibilități de alegere.
DMA, adică Regulamentul privind piețele digitale, urmărește să garanteze că platformele online foarte mari – care acționează precum niște „gardieni” pe piețele digitale – se comportă corect în mediul online.
Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al CE pe politici digitale, spune că cele de acum sunt cazuri grave și emblematice pentru ce ar trebui să ofere reglementarea DMA la nivelul alegerilor pe care clienții le vor avea.
La Apple și Google, ancheta CE vrea să afle dacă aceste companii au modificat regulile din magazinele lor de aplicații, astfel încât să permită dezvoltatorilor să-și promoveze și ofertele din afara Google Play sau App Store, mai ales că în destule cazuri consumatorii pot obține prețuri mai mici în afara acestor două magazine de aplicații.
CE vrea să vadă dacă Apple și Google impun dezvoltatorilor diverse restricții și limitări care ar împiedica acele companii mai mici să comunice user-ilor detalii legate de oferte, de contracte sau de eventuale taxe suplimentare.
La Apple vor fi analizate și aspecte legate de modul în care pot userii să dezinstaleze anumite aplicații de pe iOS sau să schimbe rapid și simplu anumite setări implicite.
La Meta (Facebook, Instagram) va fi analizat modelul denumit „pay or consent”, care înseamnă că rețeaua trebuie să aibă consimțământul utilizatorului pentru a putea combina datele personale de la diverse servicii și a le folosi apoi în scopuri publicitare.
Meta a propus user-ilor din UE un abonament plătit, astfel încât cei care îl plătesc nu vor fi vizați de reclame.
Oficialii UE spun că acest model „plătește sau oferă consimțământul” nu este o variantă viabilă în cazul celor care nu sunt dispuși să plătească un abonament lunar la Facebook, fiindcă NU este atins obiectivul de a împiedica acumulări uriașe de date la aceste gigantice companii tech (gatekeepers – controlorii fluxului de informație).
Comisia speră să poată încheia în 12 luni procedurile deschise acum.
Cea mai mare amendă ce poate fi impusă este de 10% din cifra de afaceri pe plan mondial.
Noul regulament DMA a fost propus de Comisie în decembrie 2020 și aprobat de Parlamentul European și de Consiliu în timp record, în martie 2022.
DMA stabilește o listă de acțiuni permise și acțiuni interzise pe care controlorii de acces vor trebui să le respecte în operațiunile lor zilnice pentru a asigura „piețe digitale echitabile și deschise”.
Atunci când un controlor de acces adoptă practici precum favorizarea propriilor servicii sau împiedicarea utilizatorilor comerciali ai serviciilor lor să ajungă la consumatori, acest lucru poate împiedica concurența, conducând la produse sau servicii de o calitate mai scăzută și la prețuri mai mari.
Atunci când un controlor de acces se angajează în practici neloiale, cum ar fi impunerea unor condiții de acces inechitabile la magazinul său de aplicații sau împiedicarea instalării de aplicații din alte surse, se poate ajunge în situația ca prețurile plătite de consumatori să fie mai mari sau ca aceștia să fie privați de beneficiile pe care le-ar fi putut avea dacă ar fi avut acces la servicii alternative.
Sursa foto: Dreamstime.
com