INTERVIU Șoferii prudenți suferă o nedreptate la prețul RCA, confirmă ASF: „Sistemul actual nu face nicio diferențiere semnificativă între cei cu daune sau fără”

Spread the love

Milioane de asigurați RCA nu-și primesc reducerea de 50% la prețul asigurării auto obligatorii, deși se află în clasa maximă de bonus B8 pentru condus prudent și fără accidente, confirmă, într-un interviu pentru cititorii HotNews.

ro, Sorin Mititelu, noul vicepreședinte pe asigurări din ASF.

El explică și ce vor să schimbe.

În prima parte a interviului pentru cititorii HotNews, Sorin Mititelu, proaspăt uns ”vice” ASF, a recunoscut că ”blamul public împotriva ASF este 100% justificat”.

Astăzi, discuția dezvăluie modul în care se creează prețul RCA, pe care-l achită cetățenii și firmele.

Cum spune ASF că e prevăzut să funcționeze sistemul bonus-malus?Ce se întâmplă în realitate? Noul vicepreședinte ASF deplânge faptul că, deși obiectivul este acela „de a influența comportamentul și a premia un comportament adecvat” asta nu se întâmplă, pentru că ”nu avem nicio demotivare pentru a determina o schimbare de comportament”.

La solicitarea HotNews.

ro de a prezenta un exemplu privind reducerea aplicată la prețul RCA, vicepreședintele ASF Sorin Mititelu a spus că totul începe cu etapa în care asigurătorul calculează valoarea tarifului standard.

Șeful din ASF admite că sistemul nu funcționează cum este prevăzut, ceea ce conduce la un „calcul aparent” și la un „calcul real”.

„Indiferent de ce metodologii de calcul folosesc asigurătorii, se stabilește o valoare standard a primei de asigurare pe fiecare segment de asigurați, după care, această primă este ajustată cu un factor”.

”Dacă pentru un segment la care prima calculată este, să zicem, 1.

000 lei, iar ajustarea necesară determinată de întregul sistem bonus-malus este 40%, atunci prima finală standard pentru acel segment va fi de 1.

400 lei”.

”Cel care este în B8 primește o reducere de 50% din primă, adică va primi o primă de 700 de lei.

Cum prima înainte de aplicarea impactului sistemului bonus-malus era de 1.

000 de lei, de fapt, bonusul primit este doar de 300 de lei (1.

000 minus 700), nu de 700 lei cum aparent apare”.

”Cel care este în clasa B4, are, din nou aparent, o reducere de 20%.

Acesta va plati 1.

120 de lei.

Așadar, în cazul lui, în loc să primească o primă mai mică de 1.

000 lei, cât ar fi fără impactul sistemului bonus-malus, plătește mai mult, adică 120 de lei mai mult.

Acesta, de facto, nu este în bonus, ci în malus”.

”Prin urmare, în prezent, așa cum este făcut sistemul bonus-malus, doar cei care sunt în clasele B8 și B7 primesc cu adevărat un bonus, și acela nu la nivelul de 40% sau 50%, ci de 2-4% sau de 12-14%”.

”Restul asiguraților, de facto, nu primesc niciun discount, indiferent dacă sunt în clasa de bonus sau de malus, ci au adăugată o majorare la primă pentru a fi acoperite reducerile amintite, cele acordate celor din clasele B7 și B8”, a precizat vicepreședintele ASF.

Sorin Mititelu spune că acesta a fost motivul introducerii de noi criterii la sistemul bonus-malus, pentru corectarea sistemului.

ASF a propus ca, pe lângă istoricul de daune, să fie aplicate și următoarele criterii:Noile criterii au stârnit reacția transportatorilor.

Ei au acuzat că șoferii își vor pierde reducerea de 50% din prețul RCA dacă nu își reînnoiesc polița în 30 de zile de la expirarea acesteia.

De asemenea, transportatorii au spus că vor suferi dacă vor primi amenzi de circulație, inclusiv pentru parcarea în locuri interzise, iar suspendarea RCA va fi permisă doar dacă mașina nu va staționa pe domeniul public, în caz contrar aplicându-se amendă.

„Am spus că întregul sistem se modifică, prin urmare acele criterii vor fi luate în calcul în mod diferențiat.

Deci un singur criteriu nu înseamnă neapărat pierderea a 50% (n.

r din bonus).

Este greșită din start această afirmație, care a fost aruncată în piață mai degrabă ca să sperie”, susține vicele ASF.

În Comisiile din Senat, acest punct a fost ușor modificat, spune Mititelu.

În sensul că nu toate sancțiunile rutiere vor fi luate în calcul, ci doar cele care conduc la suspendarea permisului de conducere.

”Dar aș vrea să se ia în calcul că frecvența evenimentelor rutiere care conduc la această frecvență a dosarelor de daună este influențată în mod direct de comportamentul rutier”, explică șeful ASF.

”Legat de continuitatea poliței de asigurare, menționez iarăși că în comisiile din Senat acest punct a fost exclus”, afirmă oficialul ASF.

Sorin Mititelu afirmă că nu toată lumea va beneficia de reducerea prețurilor RCA prin noile criterii propuse la bonus-malus.

„A privi lucrurile monolitic nu este corect.

Marea majoritate a segmentelor de asigurați vor beneficia de aceste măsuri și sunt de așteptat reduceri pe tariful final al primei RCA.

Dar vor fi și segmente care vor înregistra ușoare creșteri”.

Oficialul ASF susține că modificările ”Nu sunt de 30%-50% nici într-o direcție, nici în cealaltă.

Sunt marginale de 5-10-15%”.

Mititelu spune că asigurătorii au dreptate când spun că prețul mare al RCA este dat și de rata mare de accidente, dar că o parte din vină este și ei.

Vicepreședintele ASF atenționează că nu este normal ce se întâmplă cu acea categorie de asigurați ce se încadrează și ajung la Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR) pentru a fi alocați pe mecanismul asiguratului cu risc ridicat.

Proiectul de lege privind modificarea legii RCA se află în prezent la Senat, în proces decizional.

„Probabil că mai durează și pe parcursul lunii aprilie, iar apoi în termen de 30 de zile trebuie să emitem un set de norme de aplicare a acestor modificări la lege.

Partea aceea de interoperabilitate între sistemele informatice, sisteme de baze de date ale asigurătorilor, ale BAAR, ale RAR, ale CNAIR, ale MAI, ale Poliției Rutiere, avem ca și obiectiv ca până la finalul lunii septembrie să le avem interoperabile.

Așadar este spre un proces în trepte, începând cu 30 de zile de la data aprobării legii și până la finalul lunii septembrie a anului acesta”.

(FOTO: Dreamstime.

com)

Lasă un răspuns