Autostrada Transilvania. Șantiere pustii pe loturile Nădăşelu-Poarta Sălajului și șanse reduse pentru deschiderea circulației în 2026. România riscă să piardă bani europeni.

Spread the love

  Asociaţia Pro Infrastructură transmite un mesaj de alarmă prin care critică desfăşurarea de forţe pe Autostrada Transilvania, secțiunea Nădăşelu-Zimbor-Poarta Sălajului, în condițiile în care peisajul este dezolant și nu se lucrează, iar astfel există riscul pierderii fondurilor din PNRR.

 „A3 Nădăşelu-Zimbor-Poarta, peisaj dezolant, şantier (aproape) pustiu.

Fuga de responsabilitate a oficialilor CNAIR, combinată cu incompetenţa lor legendară în derularea licitaţiilor şi cu antreprenorul UMB întins mult peste capacitate, au transformat în codaşe aceste două loturi iniţial fruntaşe, cu şanse pur teoretice de a se încadra în jaloanele PNRR”, potrivit mesajului publicat de reprezentanţii Asociaţiei Pro Infradtructura pe pagina de Facebook.

Contractele pentru cele două segmente au fost semnate cu UMB în iunie 2020 (Zimbor-Poarta Sălajului), respectiv în  septembrie 2020 (Nădăşelu-Zimbor) şi prevăd, ambele, câte 12 luni de proiectare şi alte 24 de execuţie.

„Aşadar, termenele iniţiale prevedeau deschiderea celor 42,3 kilometri la sfârşit de 2023.

Fără să stea după birocraţie, cei de la UMB au pornit şantierul ca din puşcă şi aveam mari speranţe că îşi vor respecta angajamentele parafate în 2020.

Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădăşelu lângă cimitir, la propriu.

Şi de atunci s-a ales praful”, potrivit API.

Reprezentanţii asociației au arătat că ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică.

„Şi CNAIR a tergiversat un an şi jumătate decizia privind soluţiile de remediere.

Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023 s-a luat decizia scoaterii din contract şi licitarea separată a celor două soluţii.

Procedura de achiziţie a fost lansată la început de august 2023 şi toată lumea credea că e minge la fileu pentru UMB.

Dar surpriză: cei de la UMB nici nu au depus ofertă, probabil fiindcă sunt până peste cap băgaţi în 388 kilometri de autostradă şi drum expres pe care nu-i pot duce în ritmul lor obişnuit”, se mai arată în postare.

Asociația arată că „tergiversarea licitaţiei le convine de minune, având un motiv de noi amânări”.

„Rămasă cu buza umflată, CNAIR primeşte o singură ofertă amărâtă de la Ozaltin (Turcia), abia în ianuarie 2024.

Şi nici până în ziua de azi nu avem câştigător! CNAIR doarme în papuci şi doar promite că vom avea un câştigător la final de martie, început de aprilie.

Care… evident… nu poate fi decât Ozaltin.

Asta dacă nu cumva oferta turcilor este inadmisibilă şi am avea o situaţie de cascadorii râsului”, mai arată reprezentanţii Pro Infrastructură.

În vara anului trecut, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța lansarea licitației pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului sectorului de autostradă Nădășelu – Mihăiești a Autostrăzii Transilvania.

 În septembrie 2023, CNAIR a suspendat licitația pentru cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, din județul Cluj, de pe Autostrada Transilvania, în urma contestației depuse de firma turcă Ictas.

În acest context, reprezentanții Asociației Pro Infrastructura (API) avertizau cu privire la potențialele întârzieri pe secțiunea Nădășelu-Zimbor, care riscă să devină „autostradă-muzeu” din cauza blocajelor la licitația pentru devierea viaductelor, cu o lungime de 3,2 km.

 Ulterior, în urma licitațiilor suspendate și amânate, recent, a fost anunțată depunerea unei singure oferte din partea turcilor de la Ozaltin pentru realizarea viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică.

Termenul contractual de proiectare şi execuţie pentru soluţiile de la Nădăşelu şi Topa Mică, zone unde au fost înregistrate alunecări de teren, este de doi ani şi 3 luni.

Astfel, șansele de realizare a proiectului, în termenii PNRR, sunt extrem de reduse.

„Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocraţia necesară (exproprieri, acord de mediu) şi forţa redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârşitul lui 2026.

Mai mult, fără nodul de la Românaşi, tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului e un minunat muzeu.

Başca, mai avem şi alte blocaje birocratice: este în revizuire acordul de mediu (10 hectare pădure de defrişat în plus), iar la Sutoru, unde autostrada e lipită de case, nu avem prevăzute panouri fonoabsorbante”, arată APIAsociația Pro Infrastructura afirmă că, având prea multe contracte în portofoliu şi prea puţine forţe antrenate la maximum pe Autostrada A7, Centura Timişoara şi pe Galaţi-Brăila, „UMB a redus spre zero mobilizarea pe A3 Nădăşelu-Poarta, după ce în urmă cu puţin timp i-am văzut că au plecat complet de pe T4 DEx12 Craiova-Piteşti”.

„Concluzia? Doar printr-o mică minune mai pot fi deschise aceste două loturi în 2026, conform cerinţelor PNRR, iar riscul de a pierde banii europeni este maxim”, avertizează reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

 Citiți monitorulcj.

ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns