Culegere de matematică, avizată de Ministerul Educației, cu o problemă despre „triunghiul magic care începe la peștera fără capăt a zeului dac Zalmoxis” / Precizările editurii și ale instituției care a făcut evaluarea

Spread the love

Mama unui elev de clasa a VI-a a semnalat pe Facebook faptul că într-o culegere de matematică folosită de elevi la clasă, avizată de Ministerul Educației, sunt enunțuri care fac trimitere la legenda tunelurilor megalitice dacice.

Editura precizează, pentru HotNews.

ro, că „enunțurile problemelor sunt în general ficțiuni”, dar va lua în calcul revizuirea textelor problematice din edițiile viitoare ale culegerilor de exerciții.

Totodată, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), din subordinea Ministerului Educației, susține că „lucrarea nu are legătură cu teoria conspirației”, neexistând motive pentru a nu fi utilizată.

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, mama elevului prezintă un test-model pentru Evaluarea Națională, dintr-o culegere de matematică publicată la editura Art Klett, pentru clasa a VI-a.

Ea susține că fiul ei lucrează la clasă și primește teme pentru acasă din această culegere.

La tema „Triunghiul”, copiii au de rezolvat mai multe exerciții după ce citesc un text denumit în culegere „Triunghiul magic din Carpați”: „După această introducere captivantă în tainele geometriei, în care îmi place cel mai mult cum s-a strecurat cuvântul «măruntaie», urmează cinci probleme.

Ultima se ocupă, printr-o introducere asemănătoare, de Sfinxul din Bucegi”, comentează mama elevului.

Pentru a răspunde la următoarele cerințe, elevii mai au de citit următorul text: Postarea a adunat sute de reacții și zeci de comentarii ironice pe rețeaua socială.

„Să se calculeze lungimea tunelurilor dacice de unde a pornit toată cultura lumii, ba chiar și limbile vorbite pe tot globul”, a comentat o persoană.

„Interdisciplinaritate: matematică, geografie, literatură, istorie, mitologie.

Vasăzică abordare didactică modernă”, se arată într-un alt comentariu.

„După «Rezolvați», ar trebui să urmeze Doamne ajută!”, a comentat un alt utilizator.

„E o culegere care ține loc de manual multor copii.

Copilul meu nu a deschis niciodată un manual de matematică.

Am exemple multiple de copii care au studiat exclusiv după aceste culegeri”, a precizat un alt părinte, în comentarii.

Contactată de HotNews.

ro, editura Art Klett a răspuns, printr-un comunicat oficial, că „scopul principal al culegerii de matematică este orientat spre exersarea gândirii logice a elevilor în contextul testului PISA”.

Comunicatul a fost publicat și pe pagina de Facebook a editurii.

„Culegerea de matematică pentru clasa a VI-a a fost concepută de către autori cu o experiență remarcabilă în predarea matematicii și reprezintă un material suplimentar opțional, avizat de către Ministerul Educației.

Scopul său principal este orientat spre exersarea gândirii logice a elevilor în contextul testului PISA, auxiliarul conținând o varietate de aplicații și teste, inclusiv unele construite după modelul Evaluării Naționale”, a precizat editura Art Klett.

„Este important de subliniat că testele incluse în culegerea la care faceți referire acoperă diverse subiecte, printre care și elemente de istorie națională, cultură populară și chiar de cotidian contemporan, și, de asemenea, că aceste informații nu sunt prezentate și argumentate ca informații științifice, ci servesc drept cadru pentru activitatea de însușire a conținuturilor specifice matematicii”, se mai arată în comunicat.

Enunțurile problemelor sunt, în general, ficțiuni, mai precizează editura.

„De altfel, enunțurile problemelor sunt în general ficțiuni, iar acest fapt este menit să stimuleze gândirea logică și creativitatea elevilor, în contextul în care copiii de clasa a VI-a sunt familiarizați cu diverse universuri fictive și acest lucru nu le afectează în niciun fel discernământul și gândirea critică”.

În plus, editura precizează că va lua în calcul revizuirea textelor problematice din edițiile viitoare ale culegerilor de exerciții pentru elevi.

„În același timp, înțelegem îngrijorarea părinților, apreciem feedback-ul transmis și, de aceea, ne angajăm să revizuim în edițiile viitoare ale culegerilor, textele care ar putea determina interpretări nefericite, prin prisma angajamentului luat de a furniza materiale educaționale de înaltă calitate, adaptate nevoilor și cerințelor din sistemul educațional actual”, au mai precizat reprezentanții editurii.

„Lucrarea este o culegere de matematică, nu are nicio legătură cu teoria conspirațiilor.

Autorii au încercat să vină cu exemple de probleme care au caracter aplicativ și nu calcule seci, șabloane”, a transmis, într-un comunicat oficial, la solicitarea Hotnews.

ro, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), din subordinea Ministerului Educației.

„Apreciem că, în cazul problemei respective, pentru dezvoltarea imaginației, au «îmbrăcat» un model matematic cu formele de relief ale României și cu o legendă care a circulat în spațiul public și care spune că se presupune… Nu este o afirmație din partea autorilor”, mai precizează instituția.

În plus, CNPEE amintește că, fiind un material auxiliar, și nu un manual, utilizarea la clasă a acestei culegeri de matematică nu este obligatorie, ci rămâne la recomandarea profesorilor.

Totuși, este nevoie de acordul părinților.

„Este vorba despre un auxiliar didactic și nu despre un manual școlar.

Conform ROFUIP auxiliarele didactice se folosesc la recomandarea cadrului didactic și cu acordul părinților, pentru activitate suplimentară din partea elevilor (de exemplu, așa cum sugerează și titlul, în acest caz pentru un club al elevilor buni și foarte buni la matematică).

Deci, nu este obligatorie folosirea lui, sau, în funcție de nivelul claselor, al elevilor, poate fi folosit suplimentar sau nu”.

De asemenea, CNPEE a explicat că „auxiliarul a fost avizat, ca urmare a evaluării făcute de către o comisie formată din alți profesori de matematică, de asemenea care predau în sistem.

Evaluarea a fost făcută conform unei fișe de evaluare și cu respectarea prevederilor Metodologiei – cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, aprobată prin OMEN nr.

5062/2017”.

Autorii culegerii sunt Ștefan Smărăndoiu, Marius Perianu și Cătălin Stănică, „profesori de matematică și practicieni (predau în sistemul de învățământ), recunoscuți pentru profesionalismul lor și pentru rezultatele elevilor lor”, potrivit răspunsului CNPEE.

„Dacă acea comisie a constatat și și-a asumat că acest auxiliar poate fi folosit pentru pregătirea suplimentară (și pentru asta a avut în vedere, conform fișei de evaluare, mai multe aspecte: respectarea programei, corectitudinea din punct de vedere științific, nediscriminare etc), apreciem că nu există motive să nu fie utilizat, dacă se respectă ROFUIP”, se mai arată în comunicat.

Lasă un răspuns