Prețul este cel mai important criteriu pentru românii care fac cumpărături online, cei mai mulți „vânează” oferte și sunt receptivi la ideea de a cumpăra de pe site-uri din străinătate, arată un studiu comandat de o importantă companie de curierat.
Câte achiziții se fac în medie pe an? Cum stăm la retururi? Cum aleg oamenii magazinul online de la care cumpără?În anul 2023, comportamentul românilor care fac cumpărături online s-a înscris în tendințele europene, definite prin preocuparea pentru prețuri mai bune, simplitatea de a face achiziția online, predictibilitatea și flexibilitatea livrării, respectiv variantele de retur, arată un comunicat al DPD România.
Toate acestea explică într-o bună măsură preferința din ce în ce mai mare pentru livrările OOH (out of home, în afara locuinței) și expansiunea platformelor C2C, tendință ce anunță o schimbare dinamică de comportament a cumpărătorilor români (tendință observată deja pe plan european) și utilizarea pe scară largă a rețelelor de socializare.
Barometrul „E-shopper 2023” a fost dat publicității de DPD România și alcătuit pe baza unei metodologii care a inclus peste 24.
000 de interviuri realizate în 22 de țări de experții Geopost.
Studiul oferă informații detaliate despre piața e-commerce din România.
Mai mult de jumătate dintre e-shopperii români (54%) sunt responsabili pentru 90% din cumpărăturile electronice de anul trecut.
Mai precis, aceștia, considerați e-shopperi obișnuiți, au făcut în medie în decursul anului 2023, 14,7 achiziții online.
În ultima lună, ei au primit în medie 4,2 colete.
Potrivit studiului Geopost, majoritatea e-shopperilor români obișnuiți preferă să facă achiziții online pentru a câștiga timp (81%, media UE 76%) sau pentru a scăpa de stresul cumpărăturilor din magazine (71%, UE 66%).
Ei preferă ca livrarea să fie gratuită (36%, UE 41%) și produsul de achiziționat să fie descris detaliat (25%, UE 23%).
Interesant este că, spre deosebire de alți e-shopperi din UE, un român din cinci (mai precis, 21%) încă preferă să plătească cash la livrare, lucru mai puțin important în restul UE (7%).
Sensibili la preț.
Pentru 65% dintre e-shopperii români, la fel ca restul europenilor, a face cumpărături online înseamnă în primul rând a face economii.
Mai detaliat, 80% caută mereu cele mai bune oferte (UE 69%), 65% urmăresc discounturi (UE 53%), iar pentru 70% prețul este cel mai important factor în luarea deciziei de achiziție (UE 62%).
Mult mai puțin de jumătate (49%, UE 39%) sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile.
Cum se alege magazinul online.
Atunci când fac cumpărături online, e-shopperii români aleg site-uri în care au încredere (56%, media UE 58%), se bazează pe recomandări din partea prietenilor sau a rudelor (40%, UE 34%) sau reacționează la reclamele plătite prin social media (33%, UE 20%).
Top produse.
Fashion (63%, UE 58%), Beauty/Health Care (60%, UE 48%) și Încălțămintea (57%, UE 51%) rămân în topul cumpărăturilor făcute de e-shopperii români în anul 2023.
Urmează Medicamentele (43%, UE 33%), în creștere cu 8% față de anul 2021, Cărțile (41%, UE 44%) și Decorațiunile (34%, UE 29%).
Cea mai mare scădere în preferințele e-shopperilor români a fost înregistrată de Electronice (33%, UE 28 %), cu 6% sub nivelul anului 2022 și 11% sub cel din anul 2021, și Bijuterii, categorie care scade cu 5% față de anul precedent și, având 31%, iese din Top 10.
Retur.
Românii returnează mai puțin decât în urmă cu doi ani; doar 11% dintre e-shopperii români au returnat ultimul produs achiziționat online, cu 8 procente mai puțini decât în anul 2021 (UE 14%).
O posibilă explicație: doar 52% (UE 55%) consideră că returul s-a făcut simplu și ușor, în condițiile în care în 2021 răspunsurile indicau un procent de 65% la acest capitol.
Oricum, în ton cu ceilalți europeni, românii vor ca returul să fie gratuit (20%, UE 27%).
Atunci când returnează produse, cei mai mulți români preferă să cheme curierul acasă (53%, UE 23%), în puncte precum oficii DPD (18%, UE 34%) sau în lockere (15%, UE 20%).
Cumpărături din străinătate.
Românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate (70% dintre ei au cumpărat cel puțin o dată din străinătate; media UE, 58%), datorită ofertelor mai bune (63%, media UE 52%) sau pentru că găsesc produse care nu sunt disponibile pe plan local (43%, UE 53%) și li se oferă variante de livrare și de retur mai transparente (21%, UE 17%).
Atunci când cumpără din străinătate, ei preferă site-uri din Europa (77%, media UE 73%); magazinele online din țările țările vecine sunt preferate de doar 15% dintre ei (UE 45%).
Pe țări, în top se află China (51%, media UE 48%), Germania (36%, UE 28%) și Marea Britanie (26%, UE 24%).
Livrări OOH.
Anul trecut, e-shopperii români au preferat, la fel ca europenii, livrările acasă (79%, media UE 76%), dar s-a manifestat preferința tot mai mare pentru livrările OOH: lockere (31%, cu 10 procente mai mult decât în 2021 și cu 6 procente peste preferințele exprimate în 2022), oficii poștale (25%, UE 23%) sau în puncte de livrare precum DPD Office (25%, UE 54%).
Dacă ar fi să fie un portret-robot al e-shoperilor români care preferă livrările OOH, cei mai mulți sunt femei (53%, UE 56%) măritate (56%, UE 45%), cu vârsta medie de 41,4 ani (UE 41,2 ani), care locuiesc la oraș (94%, UE 86%), având un venit sub medie (60%, UE 54%), și au început să facă achiziții online în urmă cu 2-5 ani (39%, UE 22%).
Social media.
E-shopperii români sunt printre cei mai activi din Europa pe rețelele de socializare, 90% dintre cei cu cont pe o astfel de rețea folosind-o pentru cel puțin un scop legat de comerțul electronic (media UE este de doar 70%).
Dintre aceștia, 68% fac direct cumpărături din social media (UE 48%), 41% găsesc inspirație pentru cumpărături în social media (UE 28%), iar tot 41% pentru a obține informații legate de e-shopping (UE 26%).
„Barometrul e-shopper este și în acest an un adevărat ghid al unei industrii care se maturizează și evoluează constant.
Pentru e-shopperii români, o motivație importantă în favoarea comerțului electronic este legată de preț, incluzând aici preferința pentru oferte și discounturi, precum și pentru variante de livrare gratuită sau cât mai ieftină.
Aceasta este una dintre principalele explicați, alături de cele privind flexibilitatea, pentru preferința tot mai mare față de livrările OOH.
O altă tendință este preferința pentru comerțul C2C, motivat de criterii precum prețul și nevoia vânzătorilor de a elibera spațiu și de a avea venituri suplimentare”, spune Nadia Talpa, Chief Commercial Officer, DPD România.
Sursa foto: Dreamstime.
com