Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, nu este optimistă în ceea ce privește un deznodământ rapid pentru România în dosarul Schengen.
Într-un interviu pentru HotNews.
ro, oficialul român a declarat că Austria, care se opune aderării țării noastre la Schengenul terestru, este o „țară problemă” și în alte chestiuni la nivel european.
„De pildă, în domeniul al transporturilor.
Austria are de foarte mulți ani dispută cu Italia și Germania, pentru că le blochează traficul de mărfuri prin Pasul Brenner.
A fost dată în judecată, a fost pedepsită de Curtea Europeană, a trebuit să-și retragă măsurile, a reintrodus măsuri restrictive, scandalul durează de foarte multă vreme și, recent, din nou, Italia i-a dat în judecată la Curtea Europeană.
Nu reușești să te înțelegi cu ei”, a declarat Vălean.
Oficialul european a spus că nu are mare încredere că problema integrării depline a României în Schengen se va rezolva rapid.
„Schengenul terestru rămâne esențial pentru bunul mers economic pentru companiile de transport, pentru întreaga economie, pentru că orice întârziere în lanțul logistic pe cineva costă bani”, a adăugat ea.
Vălean a reiterat că opoziția Austriei are la bază problemele interne, România îndeplinind toate criteriile pentru aderarea deplină la Schengen.
Cancelarul austriac Karl Nehammer și delegații partidului său, ÖVP, care participă miercuri și joi la Congresul Partidului Popular European de la București, se vor opune manifestului electoral al PPE, care ar urma să includă și un paragraf în care va fi cerută aderarea deplină a României și Bulgariei la spațiul Schengen, „cât mai rapid”, scrie Kurier.
Fragmentul din interviu referitor la Schengen: hotNews.
ro: La București vine și un personaj politic al Uniunii Europene pe care nu știu cât de mult îl iubesc românii.
Este vorba de cancelarul austriac Karl Nehammer.
Adina Vălean: Nu cred că au motive să-l iubească.
Credeți că avem acum, cu această susținere a popularilor europeni, încă o șansă de a încerca să obținem un rezultat favorabil pentru România privind aderarea la Schengen? Îl convingem că merităm sau, până la urmă, totul va rămâne cum știm până acum?Cred că și cancelarul austriac știe că noi merităm să intrăm în Schengen.
Nu cred că trebuie să-l convingem, în sensul în care de exemplu doamna dirigintă să ne dea o notă mai bună, pentru că am învățat lecția, adică știa foarte bine că suntem de 10.
Rațiunile pentru care Austria se opune sunt de natură subiectivă și de natură de politică internă și privitoare la interesele Austriei strict.
Din punctul ăsta de vedere, toată lumea e conștientă de acest lucru, nu ne ascundem după o falsă retorică.
Partidul din Austria care face parte din familia noastră populară, e condus acum de Karl Nehammer, la fel și Guvernul.
Sunt și ei într-un proces electoral.
Anul acesta trebuie să vedem ce se va întâmpla în politica internă din Austria, dacă această retorică vizavi de Schengen se va schimba.
Vreau să vă spun că pe acest subiect, al prezenței României și Bulgariei Schengen, Comisia Europeană, prin toți membrii ei, a fost tot timpul extrem de vocală și în prima linie, arătând că trebuie să facem parte din Schengen, că ar fi un lucru pozitiv, că asta ar ajuta inclusiv pentru efortul comun european de a lupta cu migrația ilegală.
Comisia e condusă de von der Leyen, care personal a făcut afirmația, a făcut demersuri și în interiorul Consiliului European pe lângă șefii de stat să recunoască acest lucru.
Toți din familia populară și nu numai ne susțin.
E această problemă Austria.
Dar Austria este țară problemă în multe alte chestiuni.
De pildă, în domeniul al transporturilor.
Austria are de foarte mulți ani dispută cu Italia și Germania, pentru că le blochează traficul de mărfuri prin Pasul Brenner.
A fost dată în judecată, a fost pedepsită de Curtea Europeană, a trebuit să-și retragă măsurile, a reintrodus măsuri restrictive, scandalul durează de foarte multă vreme și, recent, din nou, Italia i-a dat în judecată la Curtea Europeană.
Nu reușești să te înțelegi cu ei.
Adică, noi zicem: bun, suntem România și de ce nu ne înțelegem cu Austria, că ne disprețuiește cumva.
Nu se înțelege nici Germania și Austria în această privință, de pildă.
Eu nu am mare încrederea că se va rezolva rapid.
Și reafirm faptul că perspectiva mea de comisar de transporturi, Schengenul terestru rămâne esențial pentru bunul mers economic pentru companiile de transport, pentru întreaga economie, pentru că orice întârziere în lanțul logistic pe cineva costă bani, ca să nu mai vorbim de tot ce se creează în granițele Schengen apropo de cost pentru camioane și condiții foarte proaste pentru toți lucrătorii din transporturi, pentru locuitorii din zonă.
E o adevărată pacoste și trebuie rezolvată cumva în timp.
Credeți că e un termen realist sfârșitul acestui an, când se vor fi terminat toate alegerile, inclusiv în Austria?Nu am suficiente elemente sau afirm într-un fel sau altul.
Cred că prezența subiectului pe agenda europeană în mod constant este foarte utilă.
Nu trebuie să renunțăm nicio secundă în a reafirma importanța acestui lucru.
De aceea, faptul că la acest congres, de exemplu, va fi o rezoluție specială, care va fi cu siguranță adoptată, privind necesitatea integrării depline a României și Bulgariei în spațiul Schengen, e un lucru bun.
Trebuie păstrat pe agenda discuțiilor bilaterale și discuțiilor europene.
Eu am văzut și din postura de comisar de transport – contează foarte mult cum te plasezi tu, România, făcând lucruri pentru alții.
Dacă faci ceva pentru Spania, să zicem, sau pentru Croația, este momentul în care îți dai seama că și tu poți cere ceva la schimb și sprijin.
Lucrurile sunt complexe și întrepătrunse, trebuie să ne ne pierdem speranța și să continuăm să insistăm.
Nu știu dacă va fi sfârșitul anului.
Nu mă ocup chiar direct de subiect.
Colegii mei par a fi mai încrezători.
Poate că au în discuțiile lor bilaterale elemente pe care eu nu le cunosc.