Reorganizarea ANAF, despre care HotNews.
ro a scris și sâmbătă, vine cu noutăți în privința inspectorilor Antifraudă, respectiv în cadrul Agenției vor fi funcții specifice de conducere, de inspector general, șef direcție, inspector șef și de inspector simplu clasa I.
Ocuparea acelor funcții se va face cu respectarea a două condiții minime:Persoanele care ocupă funcțiile publice specifice vor fi supuse anual sau la solicitarea Agenției, dar nu mai mult de două ori într-un an calendaristic, evaluărilor respective.
Costurile acestor evaluări se suportă din bugetul Agenției.
Funcționarilor publici care ocupă funcții publice specifice în cadrul structurii antifraudă li se consideră vechime în specialitatea studiilor absolvite întreaga perioadă în care își desfășoară activitatea în structura antifraudă.
Reorganizarea ANAF vrea să îmbunătăţească structura de control operativ (a Direcţiei generale antifraudă fiscală – DGAF) privind lupta împotriva evaziunii şi fraudei fiscale.
Ministerul Finanțelor propune revenirea la utilizarea unei funcţii publice specifice structurii de antifraudă, respectiv funcţia de inspector antifraudă “care să susţină şi să reflecte într-o manieră consistentă dezvoltarea activităţii, cu modificarea în mod corespunzător a cadrului legal aplicabil funcţiei publice şi funcţionarilor publici (OUG nr.
57/2019 cu modificările şi completările ulterioare)”.
Potrivit prevederilor legale, organele de control din cadrul DGAF sunt în permanenţă la dispoziţia serviciului.
„Astfel această structură poate interveni operativ prin controale antifraudă ori de câte ori starea de fapt o impune, fiind binecunoscut că faptele de evaziune fiscală sunt premeditate, autorii acestora putând acţiona oricând şi oriunde în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale”, informează nota de fundamentare.
Aceasta mai spune că atribuţiile şi datele corespunzătoare operaţionalizării sistemelor RO e – Transport şi RO e-Sigiliu şi având în vedere, totodată, noile reglementări legale privind prevenirea şi combaterea unor activităţi economice ilicite, există premisa ca numărul de acţiuni operative de control să crească exponenţial, fiind necesară o consolidare a funcţiei ocupate de personalul care efectuează control antifraudă.
„Obligaţiile specifice, suplimentare comparativ cu alte funcţii generale din cadrul ANAF, precum punerea permanentă la dispoziţia serviciului, portul de armament şi de uniformă necesită reglementarea unor drepturi corelative printr-un statut special, aprobat prin lege”, spune documentul.
Astfel, arată MF, pot fi perfecţionate cerinţele profesionale şi de integritate, dar şi alte aspecte esenţiale pentru asigurarea unei stabilităţi instituţionale, ca premisă pentru eficientizarea activităţii DGAF şi atingerea obiectivului strategic al ANAF pe linia prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale.
Conform proiectului, „personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală care ocupă funcții publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție şi comunicare, care se atribuie gratuit.
În realizarea atribuțiilor de serviciu, personalul care ocupă funcții publice specifice poate îmbrăca ținuta civilă”.
La orice acțiune de control antifraudă vor participa minimum două persoane care ocupă funcții publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală.
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, în cadrul unui interviu acordat Digi24, a menționat de câteva ori cuvântul „militarizare” când a vorbit despre reorganizarea ANAF.
Conform declarațiilor ministrului Finanțelor, pe lângă „această militarizare și posibilitate legală de port armă”, vor fi servicii teritoriale județene Antifraudă, iar în acest sens se va face suplimentarea personalului.
Acum se lucrează la nivel de regiuni.