În acest an, ANAF va începe multe controale cu privire la e-Transport și e-Sigiliu, iar în acest sens Minsterul Finanțelor a pregătit un proiect de reorganizare a Fiscului, care are și alte noutăți.
Proiect reorganizare ANAF 2024 – click pentru a deschideReorganizarea ANAF vrea să îmbunătăţească structura de control operativ (a Direcţiei generale antifraudă fiscală – DGAF) privind lupta împotriva evaziunii şi fraudei fiscale.
Ministerul Finanțelor propune revenirea la utilizarea unei funcţii publice specifice structurii de antifraudă, respectiv funcţia de inspector antifraudă “care să susţină şi să reflecte într-o manieră consistentă dezvoltarea activităţii, cu modificarea în mod corespunzător a cadrului legalaplicabil funcţiei publice şi funcţionarilor publici (OUG nr.
57/2019 cu modificările şi completările ulterioare)”.
Potrivit prevederilor legale, organele de control din cadrul DGAF sunt în permanenţă la dispoziţia serviciului.
„Astfel această structură poate interveni operativ prin controale antifraudă ori de câte ori starea de fapt o impune, fiind binecunoscut că faptele de evaziune fiscală sunt premeditate, autorii acestora putând acţiona oricând şi oriunde în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale”, informează nota de fundamentare.
Aceasta mai spune că atribuţiile şi datele corespunzătoare operaţionalizării sistemelor RO e – Transport şi RO e-Sigiliu şi având în vedere, totodată, noile reglementări legale privind prevenirea şi combaterea unor activităţi economice ilicite, există premisa ca numărul de acţiuni operative de control să crească exponenţial, fiind necesară o consolidare a funcţiei ocupate de personalul care efectuează control antifraudă.
„Obligaţiile specifice, suplimentare comparativ cu alte funcţii generale din cadrul ANAF, precum punerea permanentă la dispoziţia serviciului, portul de armament şi de uniformă necesită reglementarea unor drepturi corelative printr-un statut special, aprobat prin lege”, spune documentul.
Astfel, arată MF, pot fi perfecţionate cerinţele profesionale şi de integritate, dar şi alte aspecte esenţiale pentru asigurarea unei stabilităţi instituţionale, ca premisă pentru eficientizarea activităţii DGAF şi atingerea obiectivului strategic al ANAF pe linia prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale.
Conform proiectului, „personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală care ocupă funcții publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție şi comunicare, care se atribuie gratuit.
În realizarea atribuțiilor de serviciu, personalul care ocupă funcții publice specifice poate îmbrăca ținuta civilă”.
La orice acțiune de control antifraudă vor participa minimum două persoane care ocupă funcții publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală.
Conform documentului, pentru îndeplinirea responsabilităţilor şi a misiunilor stabilite prin Sistemul naţional RO e-Sigiliu, ANAF şi AVR au nevoie de dotări corespunzătoare prin achiziţia a unor mijloace de transport care să dispună de echiparea cu aparatură specifică şi care să asigure funcţionarea Sistemului naţional RO e-Sigilu în regim 24/7.
“În acelaşi timp mijloacele de transport vor asigura îndeplinirea şi a celorlalte tipuri de acţiuni de supraveghere pe căile rutiere sau în proximitatea locurilor în care se desfăşoară operaţiuni economice cu mărfuri aflate sub supraveghere vamală sau cu produse accizabile, respectiv deplasarea operativă şi în deplină siguranţă a personalului care participă la acţiuni comune cu structuri din cadrul Ministrului de Interne şi ale Ministerului Public”, spune MF.
Achiziţia acestor autoturisme se va efectua prin sistemul centralizat al Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate (ONAC).
Astfel, ANAF și Vama pot achiziţiona autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.
600 cm3 şi al căror preţ poate depăşi contravaloarea în lei a sumei de 23.
000 de euro inclusiv TVA.
De asemenea, vor mai cumpăra produse de mobilier şi aparatură birotică.
La nivelul Agenţiei se va înfiinţa un nou post de vicepreşedinte care va coordona în mod direct activitatea de digitalizare a instituţiei.
Noul post va fi obţinut prin desfiinţarea unui post vacant existent în cadrul ANAF şi înfiinţarea unui post de vicepreşedinte ANAF, cu rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, care va exercita atribuţiile delegate de preşedintele Agenţiei.
Începând cu data de 1 aprilie 2024, în cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va funcţiona Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, organ fiscal a cărui competenţă de administrare fiscală.
Modalitatea de reorganizare a Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, pierderea personalitatii juridice si functionarea ei ca direcţie generală în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se va realiza prin fuziune.
Fuziunea se va face prin absorbţia Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Posturile şi personalul aferente Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili vor fi preluate pe bază de protocol, în condiţiile legii, în cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Ce alte noutăți mai are proiectul de reorganizare ANAF:Se aliniază drepturile salariale ale personalului din cadrul unităţilor subordonate Ministerului Finanţelor la nivelul de salarizare pentru funcţiile din cadrul ANAF, unitate subordonată MF.
Adică mulți angajați vor avea măriri.
Funcționarilor publici care ocupă funcții publice specifice în cadrul structurii antifraudă li se consideră vechime în specialitatea studiilor absolvite întreaga perioadă în care își desfășoară activitatea în structura antifraudă.
Vor crește salariile la Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor la nivelul ANAF.
Se introduc reglementări referitoare la atragerea răspunderii în cazul divulgării secretului fiscal.