În ultimele trei decenii, circumstanțele financiare în care s-au născut copiii au determinat din ce în ce mai mult unde au ajuns ei ca adulți.
A crește într-un mediu dezavantajat din punct de vedere socio-economic are efecte importante și de lungă durată asupra întregii vieți.
Un nou studiu bazat pe datele unui sondaj făcut la nivel european din 27 de țări, explorează modul în care dezavantajele socio-economice din copilărie afectează în adolescență accesul pe piața muncii și calculează costul echivalent în PIB la nivel de țară al unei copilării trăite în sărăcie.
Dacă ne uităm la deprivarea materială, ponderea respondenților în jurul vârstei de 14 ani care spun că nu au posibilitatea de a avea o masă cu carne pe zi variază de la 3% în Danemarca și Suedia, la 30% în Ungaria.
În mod similar, ponderea care spun că nu dispun de lucrurile necesare pentru școală în jurul vârstei de 14 ani variază de la mai puțin de 1% în Finlanda și Suedia până la 11% în Grecia.
Asta pe medie, pentru că dacă luăm în calcul pe cei cu cele mai mici venituri (prima chintilă de venit) aceste rate variază de la 12% în Danemarca la 93% în Ungaria și de la 4% în Suedia la 56% în România.
Ponderea respondenților cu părință în prima chintilă de venit care spun că nu au posibilitatea de a pleca într-o vacanță de minim 7 zile (cei în jurul vârstei de 14 ani) variază substanțial între țări: la cei cu veniturile cele mai mici ratele variază de la 61% în Finlanda la 99% în Grecia, Portugalia, Spania și Ungaria și 100% în România.
Educația joacă cel mai important rol: în medie, în cele 24 de țări analizate, nivelul redus de educație duce la o scădere cu 4 puncte procentuale a veniturilor anuale din muncă pentru bărbații din prima chintila de venit și o scădere cu 5 puncte procentuale pentru femeile din aceeași chintilă.
Rezultatele indică costuri mari pentru fiecare țară, totalizând în medie echivalentul a 3,4% din PIB anual.
Copiii din medii dezavantajate din punct de vedere socio-economic rămân adesea în urmă în educație, de exemplu, obținând scoruri mai mici la testele de abilități cognitive în copilăria timpurie și, adesea, părăsesc școala mai devreme decât colegii lor Copiii din medii dezavantajate au, de asemenea, mai multe șanse de a avea o sănătate fizică și mentală precară, mai susceptibili de a dezvolta dificultăți emoționale și comportamentale și o satisfacție considerabil mai mică a vieții Literatura privind mobilitatea intergenerațională a ilustrat de mult timp modul în care rezultatele sociale și economice ale adulților sunt strâns asociate cu statutul socio-economic al părinților lor de-a lungul timpului .
Mobilitatea socială se referă la schimbarea situației socio-economice a unei persoane, fie în raport cu părinții acestora (mobilitate intergenerațională), fie de-a lungul vieții (mobilitate intra-generațională).
Mobilitatea socială este legată de egalitatea de șanse: măsura în care oamenii au aceleași șanse de a se descurca bine în viață, indiferent de mediul socio-economic al părinților, sexul, vârsta, orientarea sexuală, rasa, etnia, locul de naștere sau altele.
circumstanțe aflate în afara controlului lor.
Mobilitatea socială și egalitatea de șanse pot fi măsurate în termeni de câștig, venit sau clasă socială, dar pot fi înțelese și ca cuprind alte dimensiuni ale bunăstării, cum ar fi sănătatea și educația.
Această „transmitere a dezavantajelor” părintești funcționează prin diverse canale cu efecte în cascadă care afectează multe domenii ale vieții, potrivit mai multor studii.