Noul avion cu corp îngust al Chinei, C919, produs de Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), care concurează avioanele de pasageri ale Airbus şi Boeing, a făcut prima sa călătorie în afara teritoriului chinez, organizând duminică un zbor la Salonul de aviaţie din Singapore, transmit Reuters și news.
roChina a investit masiv în încercarea de a sparge dominaţia celor doi producători occidentali de avioane pe piaţa globală a aeronavelor pentru pasageri.
China a indicat o creştere a eforturilor sale în acest an pentru a promova prezenţa C919 şi COMAC pe plan intern şi internaţional.
Avionul este certificat doar în China, iar primul dintre cele patru avioane C919 a început să zboare pentru China Eastern Airlines anul trecut.
Având în vedere că Airbus şi Boeing au dificultăţi să îşi mărească producţia şi să satisfacă cererea de avioane noi, iar Boeing se confruntă cu o serie de crize, industria aviaţiei urmăreşte modul în care COMAC se poziţionează ca o alternativă viabilă.
COMAC va investi zeci de miliarde de yuani în următorii 3-5 ani pentru a extinde capacitatea de producţie a avionului C919, a informat presa chineză un oficial COMAC, în ianuarie.
Autoritatea aviatică din China a declarat luna trecută că va urmări să obţină anul acesta validarea Agenţiei pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene (EASA) pentru C919, proces care a început în 2018.
COMAC este unul dintre cei doi producători de avioane comerciale care a efectuat un zbor în largul coastei Singapore, alături de Airbus, la o avanpremieră de duminică pentru cel mai mare salon aerian din Asia.
Boeing nu va prezenta o aeronavă comercială în acest an.
COMAC are două produse pentru pasageri: avionul regional ARJ21 şi avionul de linie cu fuzelaj îngust cu două motoare, mai mare, C919, cu 158-192 de locuri, care concurează cu modelele consacrate Airbus A320neo şi Boeing 737 MAX 8.
C919 a efectuat primul zbor în afara Chinei continentale în decembrie, către Hong Kong.
Avioanele ARJ21 sunt folosite de TransNusa Air din Indonezia.
Mulţi din industrie avertizează că doar patru avioane C919 sunt în serviciu în China; avionul este certificat doar de autorităţile de reglementare chineze, iar C919 se bazează pe lanţurile de aprovizionare internaţionale.
Cu toate acestea, criza aprovizionării la nivel de industrie aeriană, care testează capacitatea de a obţine o rentabilitate completă aşteptată şi apoi creşterea capacităţii civile în Asia, atrage mai multă atenţie asupra COMAC.
”De asemenea, am observat o tendinţă în creştere în care clienţii includ opţiunea C919 în evaluarea flotei lor”, a spus Adam Cowburn, de la Alton Aviation Consultancy.
Două C919 au fost livrate în 2023.
Firma de consultanţă în aviaţie IBA estimează că în 2024 ar putea fi livrate 7-10 avioane C919.
”Având în vedere că avioanele cu fuzelaje înguste ale Airbus şi Boeing, din familiile A320neo şi 737 MAX, sunt vândute pentru cea mai mare parte a acestui deceniu, C919 are o oportunitate puternică de a câştiga cotă de piaţă, în special pe piaţa sa internă”, a declarat Mike Yeomans, de la compania de consultanţă în aviaţie IBA.
El a adăugat că ”provocările imediate pentru COMAC sunt în jurul producţiei pentru a satisface cererea locală şi certificarea pentru a pătrunde pe pieţele internaţionale”.