„Școala ASAP+ a contribuit la antrenarea elevilor în activități care să ducă la crearea și menținerea unui climat sănătos, curat și plăcut, în școală și în comunitate” – prof. Simona Buiu, C.N. „Grigore Moisil” – București

Spread the love

6 instituții de învățământ din București, Brașov și Constanța sunt în plin proces de a deveni școli model, exemple de bune practici în colectarea separată a deșeurilor reciclabile, în cadrul celui mai recent proiect lansat de ASAP România, denumit Școala ASAP+.

Din decembrie și până la finalul lunii în curs, în liceele selectate au loc acțiuni de educare și de conștientizare cu privire la colectarea deșeurilor reciclabile și protecția mediului.

Liceul Teoretic „Jean Monnet”, Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, Colegiul German „Goethe” și Colegiul Național „Grigore Moisil” din București, Colegiul Național „Àprily Lajos” din Brașov și Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța sunt cele 6 licee selectate.

Proiectul Școala ASAP+ ajută astfel instituțiile de învățământ să se pregătească pentru a obține statutul de „Școală Verde” conform cu metodologia prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), unde sunt obligatorii: eco educația, în școli (re)configurate ca spații prietenoase cu mediul, și implicarea elevilor în rezolvarea problemelor de mediu.

Proiectul vine să solidifice misiunea ASAP, de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul publicului țintă – adolescenții – și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România.

Cu această direcție strategică setată, programul ASAP este unic în România.

Fiind pentru prima dată când ASAP organizează acest proiect, feedback-ul celor implicați contează.

Ce impact are proiectul? Cum este el primit de către profesori și elevi? Care sunt cele mai interesante acțiuni parte din proiect? Ce înseamnă o școală sustenabilă? Am stat astfel de vorbă cu reprezentanții fiecărei instituții de învățământ pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări și nu numai.

Simona Buiu este profesoară de fizică la Colegiul Național „Grigore Moisil” din București de 15 ani și în învățământ de 35.

Din 2010 este membru în Corpul Național al experților în management educațional, iar în liceu este și coordonator de proiecte și programe.

Această funcție i-a permis să lucreze cu elevii și în activități extrașcolare, să îi cunoască mai bine și consideră aceste proiecte un beneficiu real pentru elevi – cresc gradul de socializare și valorizare, îi stimulează în dezvoltarea vieții școlare și a comunității în general.

Elevii au astfel posibilitatea să se perfecționeze și să pună în practică cunoștințele, să participe la competiții, excursii, schimburi de experiențe etc.

Ce reprezintă proiectul Școala ASAP+ pentru colegiul în care predați? Care simțiți că e impactul său pentru elevi și profesori?Proiectul a contribuit la antrenarea elevilor în activități care să ducă la crearea și menținerea unui climat sănătos, curat și plăcut, în școală și în comunitate.

De asemenea, elevii au conștientizat beneficiile colectării selective.

Ce vedeți c-a adus nou acest proiect? Ce au învățat în plus elevii, ce informații au acumulat profesorii despre mediu, colectare separată, sustenabilitate, în general?Activitatea care i-a prins cel mai tare pe elevi a fost jocul Adevăr sau Reciclare, prin modul interactiv și relaxant al desfășurării.

În plus, am discutat chiar cu elevii pe subiect și mi-au transmis c-au aflat informații de actualitate despre poluare, deșeuri, reciclare și impactul acțiunilor omului asupra mediului, totul într-un mod foarte plăcut.

Cum veți continua demersurile începute în cadrul proiectului Școala ASAP+? Ce planuri aveți pe viitor?În ultimii ani, am participat împreună cu elevii liceului la o serie de proiecte, având ca scop educația în vederea dezvoltării durabile și a protecției mediului înconjurător.

La finalul unui astfel de proiect a fost introdus opționalul național „Educație pentru dezvoltare durabilă”,pe care noi îl desfășurăm la clasele a XI-a, profilul uman.

Scopul lui este de a transmite elevilor informații din domeniul dezvoltării durabile și formarea de competențe în promovarea acestora.

Care sunt plusurile pe care le vedeți dvs acum, la finalul proiectului Școala ASAP+, ce concluzii aveți despre importanța unui astfel de proiect? Ce a adus el bun în liceul dvs?Proiectul a contribuit la responsabilizarea elevilor față de importanța protejării mediului înconjurător, conturarea deprinderilor de a respecta mediul prin comportamente civilizate și sensibilizarea lor privind importanța protejării mediului înconjurător.

În general proiectele de mediu aduc elevilor avantaje de ordin educativ, moral, afectiv și practic, care se vor reflecta în comportamentele actuale și viitoare de cetățeni responsabili.

Ce activități verzi mai aveți în plan? Procentual, câte dintre proiectele desfășurate sunt pe zona de mediu și sustenabilitate în liceul dvs? Vă propuneți să creșteți acest procent ca urmare a proiectului Școala ASAP+?Ne propunem să continuăm activitățile verzi, prin participarea la campanii de protejare a mediului, benefice pentru elevi, dar și pentru membrii comunității: acțiuni de ecologizare, de plantare, de colectare selectivă a deșeurilor.

De asemenea, continuăm implicarea în proiecte de mediu și dezvoltare durabilă.

Nu în ultimul rând, elevii se informează referitor la politicile de mediu ale Uniunii Europene – desfășurăm astfel de activități în cadrul proiectului Școli Ambasador ale Parlamentului European, asta pentru că din 2017 suntem Școală Ambasador a Parlamentului European, în România.

Ce reprezintă o școală model, sustenabilă, din perspectiva dvs?Școala durabilă este cea care abordează în întregime și integrează atât în curriculum, cât și în activitățile educative extrașcolare, în viața școlară și în relațiile cu comunitatea, toate cele 17 obiective de dezvoltare durabilă.

Este o școală care acționează conform modelului PDCA (planifică, dezvoltă, verifică și acționează), adică „spune ce face, face ceea ce zice, verifică ce a făcut și îmbunătățește”.

Proiectul Școala ASAP+ este, la acest moment, un proiect pilot, un exemplu de bune practici în comunitățile locale.

În funcție de reacțiile comunităților implicate și de rezultatele obținute prin acțiunile desfășurate, ASAP va continua și va recalibra inițiativele similare pentru viitorul an școlar.

Pentru mai multe informații despre Școala ASAP+, consultați pagina dedicată a proiectului.

Articol susținut de ASAP România

Lasă un răspuns