Mașinile cu combustie internă nu poluează mult mai puțin decât înainte, iar scăderea emisiilor de CO2 din sectorul auto se datorează în principal exploziei vehiculelor electrice, potrivit unui raport publicat miercuri de Curtea de Conturi Europeană și citat de AFP.
Curtea a măsurat eficiența regulamentului privind emisiile de CO2 provenite de la autoturisme, care, începând din 2010, a stabilit un obiectiv de emisii la nivelul UE pentru vehiculele noi și, din 2012, obiective de emisii specifice pentru producători.
Potrivit Curții de Conturi, emisiile de CO2 provenite de la autoturismele noi „au început să scadă semnificativ începând cu 2020, la 11 ani după intrarea în vigoare a primului regulament”.
Autorii raportului subliniază că „întrucât emisiile provenite de la automobilele cu motor cu ardere internă în condiții reale nu au scăzut, această scădere se datorează în principal creșterii semnificative a numărului de vehicule electrice”.
În perioada 2009-2019, emisiile medii ale vehiculelor noi în condiții reale nu au scăzut, „în principal pentru că producătorii s-au concentrat pe reducerea emisiilor măsurate în laboratoare și nu pe șosele”.
Emisiile pe șosea depind de comportamentul șoferului, de trafic și de utilizarea aerului condiționat.
În 2017, un nou ciclu de testare în laborator, care reflectă mai bine condițiile reale de conducere, a devenit obligatoriu pentru noile vehicule omologate.
„Această schimbare a permis eliminarea mai multor lacune care apăruseră în ciclul de testare anterior și reducerea decalajului dintre emisiile măsurate în laborator și cele observate pe șosea”, analizează Curtea de Conturi.
Obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 provenite de la autovehicule și ambițiile climatice ale UE pentru 2030 nu sunt „suficient de coerente”, conchide Curtea.
„Principala provocare pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor pentru 2030 și ulterior va fi aceea de a se asigura că consumatorii privați trec suficient de mult la vehicule cu emisii zero.
Va fi deosebit de important ca vehiculele electrice să fie accesibile din punct de vedere financiar, să se creeze o infrastructură de reîncărcare suficientă și să se garanteze aprovizionarea cu materiile prime necesare pentru producerea bateriilor”, subliniază Curtea de Conturi.
Emisiile din sectorul transporturilor au reprezentat 23% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE în 2021, dintre care mai mult de jumătate proveneau de la autoturismele particulare, iar acestea continuă să crească.