Laura Buciu Laura Buciu QatarEnergy, al doilea mare exportator mondial de gaze naturale lichefiate, a încetat să mai trimită petroliere prin Marea Roşie, deşi producţia continuă, a declarat luni pentru Reuters o sursă de rang înalt care are date directe despre acest subiect.QatarEnergy opreşte transportul maritim de gaz natural lichefiat în Marea Roşie din cauza atacurilor Gruparea Houthi din Yemen, susţinută de Iran, atacă din noiembrie navele din Marea Roşie, parte a unei rute care reprezintă aproximativ 12% din traficul maritim mondial, în ceea ce ei spun că este un efort de a sprijini palestinienii în războiul cu Israelul.
Cel puţin patru petroliere folosite pentru a transporta gaz natural lichefiat din Qatar au fost blocate în weekend, după ce forţele americane şi britanice au răspuns prin zeci de lovituri aeriene şi maritime asupra unor ţinte Houthi din Yemen.
Vezi mai multe articole din categoria externe Nava Al Ghariya, Al Huwaila şi Al Nuaman încărcaseră gaz natural lichefiat la Ras Laffan, în Qatar, şi se îndreptau spre Canalul Suez, dar s-au oprit în largul coastei Omanului la 14 ianuarie, potrivit datelor de urmărire a navelor LSEG.
Nava Al Rekayyat, care se întorcea în Qatar, s-a oprit pe parcursul traseului său pe 13 ianuarie în Marea Roşie.
„Este o pauză pentru a primi sfaturi de securitate, dacă trecerea prin Marea Roşie rămâne nesigură, vom merge prin Cap”, a declarat sursa.
„Nu este o oprire a producţiei”.
Biroul internaţional de presă al guvernului din Qatar şi QatarEnergy nu au răspuns solicitărilor de comentarii.
Ruta alternativă spre Europa, care ocoleşte Capul Bunei Speranţe, ar putea adăuga aproximativ 9 zile la călătoria de 18 zile din Qatar, a declarat analistul ICIS LNG Alex Froley.
Un trader a calculat că acest lucru ar putea adăuga aproximativ 1-1,30 euro pe megawatt oră (MWh) la preţul încărcăturii, deşi ar fi compensat parţial prin neplata taxelor pentru canalul Suez.
„Qatar va lua doar ruta lungă prin Capul Bunei Speranţe, ceea ce va duce la întârzieri de livrare, dar nimic dramatic pentru balanţele europene”, a declarat luni o altă sursă de tranzacţionare.
Armatorii şi managerii celor patru nave, inclusiv Teekay Shipping Glasgow, Pronav Ship Management, Nakilat Shipping Qatar Ltd şi divizia de transport maritim şi navlosire a Shell, STASCO, de asemenea, nu au răspuns solicitărilor de comentarii.
Qatar a expediat peste 75 de milioane de tone metrice (MMt) de gaz natural lichefiat în 2023, potrivit datelor LSEG, inclusiv 14 MMt către cumpărători din Europa şi 56,4 MMt către Asia.
În timp ce mai multe nave de gaz natural lichefiat şi-au schimbat cursul, altele au continuat să treacă pe lângă Yemen prin Marea Roşie şi Canalul Suez, prin care Qatar, Statele Unite şi Rusia sunt cei mai activi expeditori ai combustibilului S&P estimează încărcăturile de gaz natural lichefiat din Qatar prin canal la 14,8 MMt pe an, cele din SUA la 8,8 MMt şi cele din Rusia la 3,7 MMt.
Preţurile europene de referinţă pentru luna întâi la gazele naturale pe hub-ul olandez TTF au scăzut cu 1,20 euro, la 30,40 euro pe megawatt oră (MWh) până la ora 0842 GMT, potrivit datelor LSEG.
Preţurile spot ale gazului natural lichefiat în Asia au scăzut vineri până la minimul ultimelor şapte luni, de 10,10 dolari pe milion de unităţi termice britanice (mmBtu), susţinute de nivelurile sănătoase de stocare din Europa şi nord-estul Asiei.
Preţul petrolului a scăzut uşor, după ce vineri a crescut cu 1%, din cauza temerilor că războiul ar putea perturba aprovizionarea.