Autoritatea de Supraveghere Financiară propune un set de măsuri care să aibă ca rezultat final reducerea RCA.
Acestea vizează, printre altele, revizuirea sistemului bonus-malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, precum și plata în rate a primei de asigurare, potrivit unui document al ASF, consultat de HotNews.ro.
De altfel, după discuțiile de sâmbătă seară cu transportatorii și fermierii, șeful ASF a confirmat că autoritatea va propune aceste măsuri.
„Lucrăm la un document de măsuri, unele vor fi parte din norme interne, deci vor avea un termen de implementare scurt, alte măsuri ţin de schimbări de legislaţie.
Lucrăm la bonus malus, vom elabora o serie de subdiviziuni şi circumstanţe care să permită mai multe gradări de preţ, discutăm şi despre întreruperea RCA acolo unde există activităţi sezoniere, sunt în discuţii cu asigurătorii să avem la nivel generalizat, fiindcă în excepţii există, şi plata în rate pentru RCA.
Toate temele sunt pe masă şi am încredere că vom găsi o soluţie în cele din urmă.
Toate aceste măsuri sunt gândite ca să aibă ca rezultat final reducerea RCA”, a declarat Alexandru Petrescu.
Potrivit unui documentului ASF consultat de HotNews.ro măsurile care ar urma să se aplice tuturor vehiculelor supuse obligaţiei de asigurare sunt: 1.
Măsuri pe termen scurt care au ca obiectiv scăderea tarifului de primă RCA la B0 (asigurat fără istoric de daunalitate):2.
Măsuri care au ca obiectiv accesibilitatea la RCA:3.
Măsuri care au ca obiectiv responsabilizarea conducătorilor auto:4.
Alte măsuri pe termen mediu și lung (3-6 luni) care vizează îmbunătățirea sistemului de asigurări RCA și scăderea primei de asigurare în cazul asiguraților cu o conduită bună în trafic:Transportatorii aflați în a cincea zi de proteste, care au blocat traficul la intrările în Capitală, acuză că nu mai pot suporta prețul mare la RCA, care a crescut an de an, în unele cazuri și în ciuda faptului că nu au provocat daune.
„Pentru camioane de peste 16 tone asigurarea RCA pe 12 luni costă între 18.000 și 20.000 de lei pentru clasa B0 (prima înmatriculare), în condițiile în care, în Polonia spre exemplu, o poliță RCA similară costă undeva la 4.000 de zloți, echivalentul a circa 4.600 de lei.
Prețurile în România sunt foarte mari și au crescut an de an.”, declara Alex Perțea, reprezentantul transportatorilor care participă la protest.O analiză internă a ASF realizată în acest context al protestelor transportatorilor, document consultat de HotNews.ro, arată de ce sunt mai mari prețurile RCA la camioanele de peste 16 tone, deținute de persoanele juridice, comparativ cu restul pieței.Frecvența daunelor în perioada 2018-2022 pentru categoria „autovehicule de transport marfă, >16t, la persoane juridice” a fost de 19,1%, în timp ce pe total piață a fost de 5,7%.
În aceeași perioadă, severitatea daunelor la camioanele de peste 16 tone deținute de firme a fost de 15.933 de lei, comparativ cu 8.855 lei total piață.Evoluția primelor RCA la aceeași categorie de „autovehicule transport marfă >=16 tone, persoane juridice” arată că, anul trecut, prima medie RCA pe 12 luni pentru categoria B0 a variat între minim 9.135 de lei (în luna iulie) și maxim 10.209 lei (în luna mai).Pe de altă parte, tariful RCA de referință a variat între 8.240 de lei și 8.794 de lei.