În data de 11 decembrie 2023 a intrat în vigoare Ordinul nr. 1.940 din 27 noiembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței („Ordinul nr. 1.940/2023”).Ordinul nr. 1.940/2023 vizează noua procedură privind cesionarea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței, potrivit căreia vor putea face obiectul cesiunii creanțelor bugetare, printre altele, atât creanțele curente cât și cele sub condiție înregistrate de debitorul aflat în procedura insolvenței, deci nu doar creanțele înscrise la masa credală.Foarte important de reținut este că, prețul cesiunii poate fi eșalonat pe maximum 3 ani, dar de această dată, prețul cesiunii ofertat poate să scadă până la 50% din valoarea creanțelor bugetare.Cadrul legalSediul material al cesiunii creanțelor bugetare este art. 2641 din Codul de procedură fiscală care se completează cu Ordinul nr. 1.940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenţei și Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.Obiectul cesiunii creanțelor bugetareSpre deosebire de vechea procedură, potrivit căreia obiectul cesiunii puteau face doar creanţele bugetare înscrise de organul fiscal în tabelul definitiv de creanțe, rămase nestinse la data încheierii contractului de cesiune, în noua procedură obiectul cesiunii a fost extins fiind permisă parcurgerea procedurii de cesiune și pentru următoarele creanțe, printre altele:Nu vor face obiectul cesiunii bugetare creanțele care sunt înregistrate ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală ce va fi eliberat de serviciul/compartimentul/ biroul cu atribuții de evidență pe plătitori în etapa incipientă a demarării procedurii (în cel mult 6 zile lucrătoare de la înregistrarea ofertei).Condiții cumulative necesare realizării cesiunii creanțelor bugetarePrețul cesiuniiO schimbare semnificativă față de vechea procedură este posibilitatea ca prețul cesiunii ofertat să acopere cel puțin 50% din prețul de pornire a cesiunii (care în majoritatea cazurilor este egal cu valoarea creanțelor). Amintim că vechea procedură impunea ca prețul cesiunii să fie cel puțin egal cu valoarea creanțelor bugetare, asigurându-se recuperarea integrală a creanțelor bugetare, motiv pentru care în practică acest mecanism nu era tentant pentru mulți dintre terții – viitori cesionari.Plata cesiuniiRevenind la condițiile cesiunii creanțelor bugetare, în continuare (la fel ca în vechea procedură), este permisă eșalonarea prețului cesiunii. Astfel, plata prețului cesiunii se realizează:GaranțiiGaranțiile pot consta în: (i) mijloace bănești consemnate pe numele ofertantului declarat câștigător la dispoziţia organului fiscal competent în administrarea acestuia, la unitatea Trezoreriei Statului; (ii) scrisoare de garanţie/poliță de asigurare de garanţie; (iii) instituirea sechestrului asigurător asupra bunurilor proprietate a ofertantului declarat câștigător; (iv) încheierea unui contract de ipotecă sau gaj în favoarea organului fiscal având ca obiect bunuri libere de orice sarcini, proprietate a unei terţe persoane.În cele din urmă cazuri, lit. (iii) și (iv), bunurile vor fi evaluate de un evaluator autorizat în cadrul procedurii după primirea acordului de principiu (precum în cazul înlesnirii la plată cu constituire de garanții).Concluzii și comparație cu vechea reglementareÎn rezumat, noutățile aduse prin Ordinul 1.940/2023 sunt următoarele:”În final, apreciem că noua procedură este binevenită și mai flexibilă, reprezentând un real sprijin pentru debitorii aflați în procedura insolvenței care doresc închiderea procedurii și reinserția în activitate, dar și pentru organele fiscale care, prin noua procedură, vor putea maximiza gradul de recuperare al creanțelor bugetare din cadrul procedurilor de insolvență,” afirmă avocații din practica de insolvență de la Bulboacă & Asociații: Cătălin Petrea– Partener Coordonator, Grigore Haș și Camelia Dolănescu.Înfiinţată ca urmare a unui spin-off al biroului din Bucureşti al unei firme Magic Circle, Bulboacă şi Asociaţiiare unul din cele mai puternice branduri de pe piaţa avocaturii din România, cu o mentalitate de tipul băncilor de investiţii şi cu experienţă preponderentă în finanţări & restructurări, fuziuni & achiziţii, insolvenţe & litigii, real estate şi dreptul muncii. Bulboacă şi Asociaţii este implicată în unele din cele mai sensibile şi solicitante tranzacţii sau speţe, adeseori foarte greu de realizat sau soluţionat, unde stăruinţa, pasiunea şi determinarea avocaţilor, alături de know-how-ul juridic şi de business specific, joacă un rol absolut fundamental. Firma oferă consultanţă instituţiilor financiare, fondurilor, family office, companiilor, structurilor lor de conducere sau acţionarilor cu privire la situaţii esenţialmente critice. Când clienţii Bulboacă & Asociaţii întâmpină o dificultate majoră, de neimaginat sau de nesurmontat, experienţa avocaţilor firmei arată că şi atunci există şanse reale pentru a se face o tranzacţie sau pentru a se soluţiona o speţă.Articol susținut de Bulboacă & Asociații și Legal Marketing